"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar: ‘Selamat maju jaya’ kepada Ismail jika dipecat Umno

Samuel Chua

SHAH ALAM: Presiden PKR Anwar Ibrahim mengucapkan selamat maju jaya kepada Ismail Sabri Yaakob jika Umno memilih untuk memecatnya.

“Jika Umno putuskan untuk memecat perdana menteri, selamat maju jaya kepada Ismail. Saya tidak dimaklumkan dan tiada perbincangan mengenai isu ini,” katanya pada sidang media selepas Konvensyen Nasional PKR.

Anwar, yang merupakan presiden PKR, membuat komennya berikutan laporan bahawa “panglima perang” Umno menuntut Ismail memecat Peguam Negara Idrus Harun dan Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat, memohon pengampunan diraja untuk Najib Razak, dan mengadakan pilihan raya umum awal.

Tuntutan itu dilaporkan dibuat pada mesyuarat biro politik Umno pada Rabu, yang dihadiri Ismail.

Strategi pemilihan PKR

Anwar berkata, PKR dijangka menyelesaikan persiapannya untuk pilihan raya menjelang akhir bulan depan. Pengarah Pilihan Raya PKR Rafizi Ramli telah merangka strategi untuk parti itu yang akan diterangkan kepada ahli parti tidak lama lagi.

“Kita akui kekalahan kita pada pilihan raya negeri Melaka dan Johor telah mendedahkan beberapa kelemahan. Kami telah menyusun strategi dan dapat melihat bahawa keadaannya berbeza sekarang.

“Kami akui sebahagian besarnya ada kaitan dengan pentadbiran 22 bulan (Pakatan Harapan) yang mempunyai kelemahan dan sumbangannya,” katanya pada sidang media itu, lapor Bernama.

Dalam ucapannya di konvensyen itu, Anwar berkata PKR sedang mencari pendekatan baharu untuk pilihan raya umum, dan berkata kemenangan boleh dicapai melalui jentera yang berkesan.

“Pada masa sama, saya berbangga PKR mempunyai dua generasi kepimpinan. Orang ramai bertanya kepada saya apa yang akan berlaku jika saya ‘pergi’, saya kata parti akan kekal dalam tangan yang baik,” katanya.

Kegagalan Barisan Nasional

Beliau mengkritik Barisan Nasional kerana telah mengecewakan orang Melayu semasa pakatan itu berkuasa selama 60 tahun.

“Di mana tanah rizab Melayu? Apa dah jadi dengan Felda? Apa khabar semua veteran tentera kita? Bagaimana pula dengan belia terpelajar yang tidak mempunyai pekerjaan?

“Majoriti mereka yang terlibat adalah orang Melayu. Bagaimanapun, mereka mudah dibeli oleh kerajaan,” katanya.

Beliau berkata, terdapat keperluan untuk orang ramai menyokong masyarakat berbilang kaum, sambil menambah masa depan Malaysia bergantung kepada Melayu, Cina, India, Kadazan-Dusun, Iban dan kumpulan etnik lain.

‘Tiada perkara peribadi’ terhadap Najib

Anwar turut bercakap mengenai bekas perdana menteri Najib Razak, yang telah menjalani hukuman penjara 12 tahun, dan berkata kes terhadapnya bukan peribadi tetapi hanya sebahagian daripada perjuangan pembangkang untuk memerangi rasuah.

“Kami benci penyalahgunaan kuasa (daripada ahli politik), dan mereka yang menjadikan orang lebih miskin sambil memperkayakan diri dan keluarga mereka. Sebab itu kita lawan,” katanya.

Najib dibicarakan dalam kes lain, melibatkan empat pertuduhan menggunakan kedudukannya sebagai perdana menteri untuk mendapatkan rasuah berjumlah RM2.3 bilion daripada dana 1MDB, dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah yang sama.

Dia dihantar ke penjara Kajang pada Selasa selepas Mahkamah Persekutuan mengekalkan sabitan dan hukumannya dalam kes SRC International.

Tiada ulasan: