"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penulis buku, Tom Wright ingat kembali bagaimana Najib beli jam setengah juta ringgit untuk Rosmah

SITI NUR ZAWANI MISCON

Melihat Undang-undang yang akhirnya menghukum Datuk Seri Najib Razak, membuat seorang bekas wartawan US terpanggil menceritakan semula bagaimana dia mula-mula menulis mengenai skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), dan membongkarkan penyelewengan dilakukan oleh bekas perdana menteri Malaysia itu.

Pengarang buku dari US, Tom Wright membukukan penyelewengan dana 1MDB dalam buku Billion Dollar Whale dengan banyak bukti berkait hal itu.

Dia berkata, kunjungan Najib ke butik Chanel di Ala Moana Center, Hawaii pada 2014 adalah detik paling tepat untuk menggambarkan perangai sebenar beliau.

Katanya, ketika lawatan bertemu bekas Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, negara Malaysia sedang dilanda banjir terburuk. Isteri Najib, Datin Seri Rosmah ketika itu dikatakan sangat marah kerana percutian mereka terpaksa dipendekkan.

Najib kemudian memujuk Rosmah dan membawanya ke butik Chanel untuk membelikan jam tangan bernilai USD130ribu (RM583,000) sebagai hadiah hari lahir. Bayaran dibuat menggunakan kad kredit yang diuruskan oleh Jho Low (menggunakan dana wang negara Malaysia).

“Mula-mula transaksi tidak berjaya dan menjatuhkan air muka Najib. Beliau menghubungi Jho Low menggunakan Blackberry untuk menyelesaikan masalah itu. Akhirnya transaksi pembelian menggunakan kad kredit itu lulus.

“Kami telah melaporkan cerita ini dalam buku ‘Billion Dollar Whale’. Kami juga telah menerima penyata kad kredit Najib, ternyata ada tertulis butik Chanel di Hawaii. Masalahnya ada dua Chanel di Hawaii. Bila saya cuba bertanya Chanel yang mana satu, saya diusir keluar.

“Ketika berkunjung ke Chanel cawangan Ala Moana, seorang ‘saleswoman’ dari China meminta saya tunggu sehingga dia habis syif. Saya menanti 6 jam di Starbucks berhampiran. Dia kemudiannya cerita bagaimana Najib dan Rosmah datang membeli seutas jam berharga RM583,000 itu. “Saya dari China dan saya benci rasuah,” ujarnya setelah kami terangkan tujuan kami,” tulis Wright di laman Twitter.

Selepas itu, Wright menerima transkrip dari Blackberry Jho Low yang menunjukkan perbualan bersama Najib tentang masalah kad kredit di kedai Chanel. Mereka memperoleh dokumen bank bahawa kad kredit itu dibayar dengan wang 1MDB.

Kata Wright, selepas pembelian itu yang seolah-olah hadiah biasa buat Rosmah, Najib terbang pulang untuk melawat bencana banjir yang mengakibatkan 200,000 dipindahkan. Rosmah, yang kes pembicaraan beliau sedang berlangsung pula terus bercuti dan berbelanja sakan.

“Saya tidak percaya kepada karma, tapi melihat gambar anak Najib di Instagram, jelas sekali kemarahan beliau. Saya juga bukan warganegara Malaysia.

“Tapi tingkahlaku pasangan ini di butik Chanel yang diupayakan dengan kerjasama kakitangan Goldman Sachs, cukup untuk menggambarkan betapa rosaknya dunia hari ini,” ceritanya lagi.

Tiada ulasan: