"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Denda kerana tak jadi kahwin

Agensi
KELUARGA Paskalis menyerahkan wang denda kepada keluarga Yofriana. FOTO Ihsan Robertus Salu
KELUARGA Paskalis menyerahkan wang denda kepada keluarga Yofriana. FOTO Ihsan Robertus Salu
Jakarta: Sebuah mahkamah di Indonesia memerintahkan seorang lelaki membayar denda 50 juta rupiah (RM15,110.95) kepada kekasihnya kerana tidak jadi melangsungkan perkahwinan.

Paskalis L Liu dari Kampung Sasi, Kota Kefamenanu, Timor Tengah Utara, Nusa Tenggara Timur (NTT) membayar denda itu kepada Yofriana Y Elu.

Kes itu diselesaikan di Mahkamah Daerah Kefamenanu, dengan plaintif melantik peguam dari Pejabat Undang-undang Robertus Salu & Partners.

Dalam kes itu, Paskalis adalah defendan dan Yofriana adalah plaintif.

Peguam Yofriana, Robertus Salu berkata, anak guamnya dan Paskalis tinggal serumah sejak zaman belajar di kolej.

"Kedua-duanya dikurniakan dua anak, masing-masing berusia empat dan tujuh tahun," katanya kepada portal Kompas.

Katanya, selepas beberapa tahun, hubungan mereka mula menjadi retak dan tidak sehaluan lagi.

"Sehingga ke peringkat kursus kahwin, tiba-tiba lelaki itu tidak mahu lagi (meneruskan perkahwinan) atas alasan tidak jelas.

"Atas sebab itu, keluarga anak guam saya terkilan dan menyaman Paskalis," katanya.

Robertus berkata, anak guamnya kini bekerja di sebuah Pusat Kesihatan Masyarakat (Puskesmas) di NTT, manakala Paskalis walaupun bergelar graduan tidak mempunyai pekerjaan tetap.

"Saya menghargai niat baik defendan yang mengaku bersalah dan sanggup memohon maaf dalam bentuk denda adat.

"Prosiding mediasi yang berlangsung di Mahkamah Negeri Kefamenanu, 3 Mei lalu, adalah langkah awal untuk menyelesaikan isu berdasarkan Peraturan Mahkamah Agung Republik Indonesia Nombor 6 Tahun 2016.

"Dari hasil mediasi itu, dua pihak sepakat berdamai dengan tidak melupakan budaya tradisional orang Timor (Dawan), iaitu pesalah setuju membayar denda wang tunai 50 juta rupiah dan satu kain tradisional.

"Ini bukan saja denda adat, tetapi sebagai permohonan maaf daripada defendan kepada plaintif," katanya.
-hmetro 

Tiada ulasan: