"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Gempar: Budak 6 tahun pandu kereta bawa adik terbabas, rempuh tiang lampu

Malaysiakini
Seorang budak lelaki berusia enam tahun yang membawa adiknya yang berumur tiga tahun untur bersiar-siar menggunakan sebuah kereta di Langkawi malam tadi, terbabas dan melanggar sebatang tiang lampu..

Ketua Polis Daerah Langkawi, Asisten Komisioner Shariman Ashari, siasatan awal mendapati kereta Toyota Vios berwarna putih tersebut dipandu kanak-kanak itu tanpa pengetahuan ibu bapa mereka yang berada di rumah di Kampung Padang Mengkuang.

“Kereta tersebut dipandu kanak-kanak lelaki berusia enam tahun sejauh kira-kira 2.5 kilometer dari rumahnya bersama adik lelakinya yang menjadi penumpang.

“Mereka dari arah Ulu Melaka ke Nyior Chabang dan ketika sampai tempat kejadian kenderaan itu dipercayai terbabas sebelum melanggar tiang lampu berhampiran Titi Chanwang,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Polis berkata, kedua-dua beradik itu dipercayai menyelinap keluar semasa bapa mereka sedang tidur, manakala ibu mereka berada di bilik air.

Video kemalangan itu tular di media sosial. Menerusi rakaman tersebut, kanak-kanak berusia enam tahun itu kelihatan tenang ketika orang ramai datang membantu dan bertanyakan di mana ibu bapa mereka.
story-image
“Saya nak pi kedai,” katanya berulang-kali.

Budak yang memandu kereta tersebut mengalami luka kecil di bahagian dagu, namun adiknya tidak mengalami sebarang kecederaan. Kereta berkenaan pula mengalami kerosakan di bahagian hadapan sebelah kiri, terutama di bumper.

“Kes disiasat di bawah Seksyen 43 Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan Seksyen 31(1) (a) Akta Kanak-Kanak 2001,” kata Shariman.

Tiada ulasan: