"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mayat lelaki ditemui selepas enam tahun

Agensi
LOKASI kejadian di Bolton di mana mayat seorang lelaki warga emas ditemui di sebuah unit pangsapuri. FOTO Agensi.
LOKASI kejadian di Bolton di mana mayat seorang lelaki warga emas ditemui di sebuah unit pangsapuri. FOTO Agensi.
London: Mayat seorang lelaki ditemukan dalam sebuah unit pangsapuri di Bolton, selepas dipercayai meninggal dunia kira-kira enam tahun lalu.

Daily Star UK melaporkan, mayat Robert Alton, 76, ditemui pemilik rumah yang ke kediaman itu untuk memeriksa bekalan gas, pada 9 Mac lalu.

Lelaki itu berkemungkinan meninggal dunia pada Mei 2017 berdasarkan inkues dilakukan.

Unit pangsapuri berkenaan milik sebuah syarikat perumahan, Bolton At Home yang mempunyai kira-kira 18,000 hartanah di kawasan itu.

Selepas mendapat akses kepada kediaman berkenaan melalui perintah mahkamah, mereka menjalankan pemeriksaan dan menemui rangka mayat Robert.

Ketua Pegawai Eksekutif Bolton At Home, Noel Sharpe berkata, ia tidak boleh diterima sama sekali bahawa insiden itu berlaku.

Koroner Peter Sigee merekodkan keputusan itu.

"Lelaki itu tiada ahli keluarga yang boleh dikesan dan sewanya dibayar melalui faedah perumahan. Jadi tiada maklumat diterima mengenai kematiannya.

"Semua terkejut dengan kejadian ini dan kami sedar ia akan membimbangkan dan mengecewakan orang ramai apabila mengetahui mayatnya tidak ditemui untuk tempoh lama.

"Ia sama sekali tidak boleh diterima dan kami sudah mengambil tindakan untuk mengurangkan risiko kejadian sama berulang," katanya.

Beliau berkata, kematian Robert yang gagal dikesan berikutan peraturan dan undang-undang yang ditetapkan.

"Kami membuat banyak percubaan untuk menghubungi Robert selama beberapa tahun untuk mengatur pemeriksaan keselamatan gas.

"Ia jelas tindakan diambil kerana kami sudah berusaha menghubungi Robert selain pernah mengesyaki ada sesuatu tidak kena.

"Kami sepatutnya melakukan lebih banyak lagi untuk memeriksa kebajikan Robert," katanya.

Tiada waris mangsa dikesan walaupun GMP sudah mengeluarkan hebahan untuk mencari waris.

Tiada ulasan: