"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Remaja buat senarai 'pembunuhan' rakan sekolah

Agensi
Belgrade: Seorang remaja yang membunuh lapan rakan dan seorang pengawal keselamatan di sebuah sekolah di Serbia merancang serangan itu selama berminggu-minggu dan mempunyai 'senarai pembunuhan', menurut polis.
Remaja berusia 13 tahun itu ditahan berikutan serangan pada Rabu di sekolah rendah Vladislav Ribnikar di Belgrade.

Polis berkata, suspek merancang serangan itu sebulan lebih awal dan dia membawa 'senarai keutamaan' remaja untuk disasarkan dan bilik darjah mana yang dia akan masuk dahulu.

Empat daripada mereka yang cedera, tiga lelaki dan seorang lagi perempuan, stabil dan sedar pada Rabu.

Seorang guru yang cedera dalam serangan itu juga dilaporkan menjalani pembedahan dan pihak berkuasa pada Selasa mendakwa nyawa guru itu terancam.

Kebanyakan mangsa dilahirkan pada 2009 bermakna mereka berusia sama ada 13 atau 14 pada ketika kejadian.

Daripada mereka yang terbunuh, tujuh daripada mangsa membabitkan pelajar perempuan di sekolah itu, tetapi motif serangan masih tidak jelas.

Enam lagi pelajar membabitkan empat lelaki dan dua perempuan, selain seorang guru cedera dalam kejadian tembakan itu,

Remaja itu didakwa menggunakan senjata api milik bapanya yang mempunyai permit senjata sah.

Difahamkan, remaja terbabit dikatakan ada pergi ke padang tembak lebih daripada sekali bersama bapanya sebelum pembunuhan itu.

BBC melaporkan, bapa dan ibu remaja itu juga ditahan bagi membantu pihak berkuasa menyiasat kes itu.

Dalam ucapan di televisyen kepada negara itu, Presiden Aleksandar Vucic menyifatkan serangan itu sebagai "hari paling sukar dalam sejarah moden negara ini."

Katanya, suspek akan dihantar ke klinik psikiatri. Di bawah undang-undang Serbia, remaja itu tidak boleh bertanggungjawab secara jenayah kerana berusia di bawah 14 tahun.
-hmetro 

Tiada ulasan: