"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anak-anak Loh masuk Islam secara sah - Hakim

Hidir Reduan Abdul Rashid

Loh Siew Hong gagal dalam usaha untuk membatalkan penukaran agama Islam secara sepihak ke atas tiga anak-anaknya.

Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur petang tadi menolak semakan kehakiman ibu tunggal berusia 35 tahun itu berhubung status agama ketiga-tiga anaknya itu, iaitu pasangan kembar berusia 15 tahun dan kanak-kanak lelaki berusia 11 tahun.

Pada 2019, bekas suaminya Muhammad Nagahswaran Muniandy, 35, didakwa melarikan diri bersama anak-anak mereka. Dia kemudiannya memeluk Islam pada 2020 dan menukar agama anak-anak itu tanpa persetujuannya.

Walaupun mahkamah memberikan hak penjagaan anak-anak kepada Loh pada 2021, namun, mereka hanya bersatu semula pada awal 2022 melalui perintah mahkamah.

Semasa perbicaraan dalam talian, hari ini, Hakim Wan Ahmad Farid Wan Salleh berkata, tiada bukti dikemuka di mahkamah bahawa agama ketiga-tiga kanak-kanak itu sudah ditukar semula kepada agama Hindu.

Malah, katanya, mereka telah memeluk Islam secara sah mengikut undang-undang negeri Islam Perlis, dengan afidavit pihak berkuasa Islam negeri mengesahkan bahawa kanak-kanak itu mengucap kalimah syahadah pada tahun 2020.

Katanya, ibu tunggal itu juga sendiri tidak pernah menafikan tiga anaknya masih mengamalkan ajaran Islam seperti menunaikan solat, walaupun ketika berada dalam jagaannya.

Loh memfailkan permohonan semakan kehakiman itu pada 25 Mac 2022 dengan menamakan Pendaftar Mualaf Negeri Perlis, MAIPs, Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin dan kerajaan negeri Perlis dinamakan sebagai responden pertama hingga keempat.

Menurut permohonan yang difailkan, Loh antara lain memohon agar anak-anaknya, diisytiharkan sebagai penganut agama Hindu dan akuan memeluk agama Islam semua kanak-kanak itu bertarikh 7 Julai 2020 dibatalkan.

Tiada ulasan: