"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jual semula dadah rampasan, bekas ketua polis dihukum penjara seumur hidup

WAN SITI AMINAH

Seorang bekas ketua polis dihukum penjara seumur hidup selepas didapati bersalah mengedar dan menjual semula dadah yang dirampas.

Untuk menjual bahan terlarang itu, pegawai polis berkenaan mengarahkan anak buahnya untuk menukar dadah rampasan dengan ‘potassium alum’.

Bekas Ketua Polis Wilayah Sumatera Barat, Teddy Minahasa Putra kemudian mengedar methamphetamine seberat lima kilogram itu melalui orang tengah.

Hukuman itu dijatuhkan setelah penilaian dibuat oleh majlis hakim Pengadilan Negeri Jakarta Barat, Indonesia, pada Selasa lalu.

Pendakwa raya yang bertanggungjawab di dalam kes itu mulanya memohon untuk mahkamah menjatuhkan hukuman mati terhadap tertuduh.

Namun, hakim meringankan hukuman berkenaan setelah mengambil kira perkhidmatan Putra selama 30 tahun dalam pasukan polis.

Lolos dari hukuman mati, Putra diperintahkan mahkamah untuk menjalani hukuman penjara hingga akhir hayat.

Sejurus selepas prosiding tamat, peguam bela yang mewakili Putra dilaporkan bakal memfailkan rayuan bagi pihak anak guamnya.

Tiada ulasan: