"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pengumuman! India Mahu Tukar Nama, Ini Nama Baru

CNBC Indonesia

Jakarta, CNBC Indonesia - Khabarnya kerajaan India akan menukar nama negara itu. Nama Bharat akan dipilih sebagai penggantinya.

Media India, Economic Times, memetik Times Now, menyiarkan bahawa Perdana Menteri (PM) Narendra Modi berkemungkinan akan membawa resolusi untuk menukar nama rasmi India kepada Bharat semasa sesi khas parlimen. Ia akan berlangsung pada 18-22 September.

Pemimpin Kongres Jairam Ramesh juga dipanggil untuk mengesahkan. Isu menukar nama mula timbul apabila jemputan ke majlis makan malam rasmi G20 tersebar dan Presiden India menghantar mereka bagi pihak 'Presiden Bharat' bukan 'Presiden India'.

“Jadi berita itu benar,” katanya dipetik media, Khamis (7/9/2023).

"Rashtrapati Bhawan telah menghantar jemputan ke majlis makan malam G20 pada 9 September atas nama 'Presiden Bharat', bukan 'Presiden India' biasa," katanya, termasuk nama Presiden, di halaman X.

Pegawai dari parti pemerintah India, BJP, juga menyokong nama baharu itu. Termasuklah salah seorang menteri dalam kabinet.

"REPUBLIK BHARAT - gembira dan bangga kerana tamadun kita maju dengan berani," kata ahli politik BJP Himanta Biswa Sarma.

"Negara kita adalah 'Bharat', tidak ada keraguan tentang perkara ini," kata Menteri Kesatuan Rajeev Chandrasekhar.

Walaupun beberapa pihak menyokongnya, menurut NBC, terdapat beberapa pihak yang menentang. Pengkritik menyelar penukaran nama itu dan menyebutnya sebagai "penyelewengan identiti negara yang sinis dan merugikan diri sendiri."

“Kerajaan tidak sepatutnya mengeluarkannya,” kata Vijender Singh, 28 tahun.

"India adalah nama yang sangat lama," tambahnya sambil menegaskan bahawa kerajaan harus memberi tumpuan kepada pekerjaan dan kemudahan untuk golongan miskin dan bukannya menukar nama negara.

"Saya harap kerajaan tidak terlalu bodoh untuk mengabaikan India, yang mempunyai banyak nilai jenama yang dibina selama berabad-abad," tulis ahli politik parti Kongres pembangkang di X, Shashi Tharoor.

Malah, disiarkan dalam media yang sama, perlembagaan negara memang merujuk kepada dua nama ini. India yang digunakan untuk pernyataan dalam bahasa Inggeris dan Bharat yang digunakan dalam bahasa Hindi.

Negara itu juga dipanggil Hindustan, yang mana banyak kumpulan Hindu sayap kanan memanggil nama rasminya. Nama India berasal berabad-abad yang lalu berkaitan dengan Lembah Indus, yang terletak di bahagian barat laut negara itu.

Sejak PM Narendra Modi memegang jawatan pada 2014, kerajaan BJP telah mendesak untuk menukar nama penjajah di jalan raya dan banyak tempat. Ini dikatakan saki baki perhambaan.

Tiada ulasan: