"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Akhirnya ND Lala bersuara

Georgie Joseph
georgie@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: "Memang benar saya sudah bernikah dengan Siti Munirah Abdul Ghani. Memang benar bekas isteri saya tidak setuju pada poligami. Memang benar sudah banyak kali bekas isteri saya mengugut, mendesak, meminta saya menceraikannya."

Itu kata pelakon dan penyanyi popular era 1980-an, Datuk ND Lala, 62, yang akhirnya tampil bersuara mengenai kontroversi yang melanda dia bersama bekas isteri, Fauziah Sarman, 55, sebelum ini.

Bapa kepada penyanyi popular, Shila Amzah ini menerusi satu hantaran video di Instagram berkata, keputusan untuk bercerai itu bukanlah satu yang mudah.

"Selepas 34 tahun kami bernikah dan Allah anugerahkan kami empat cahaya mata. Saya sudah menunaikan permintaan bekas isteri saya. Saya sudah melafazkan cerai terhadapnya pada 2 Ogos di Masjid Ar Rahman, Bangsar, Kuala Lumpur.

"Memfailkannya di mahkamah pada 7 Ogos dan beri audio lafaz cerai kepada bekas isteri pada 8 Ogos melalui aplikasi WhatsApp. Mahkamah sahkan perceraian kami pada 5 September.

"Hakikatnya bermula 2 Ogos lalu. Perkahwinan kami sudah pun berakhir. Tiada keperluan lagi untuk membicarakan mengenai perkahwinan kami kerana kami bukan lagi suami isteri," katanya.

Menurutnya, tidak keperluan lagi kisah dia dengan bekas isterinya itu diperkatakan selepas perceraian mereka disahkan mahkamah.

Bagaimanapun, ND Lala tidak mahu mengulas apa yang terjadi antara mereka sehingga membawa kepada perceraian kerana itu adalah perkara peribadi.

"Sekiranya berlaku pergaduhan suami isteri, platform yang betul untuk mengadu atau dirujuk adalah pejabat agama dan keabsahannya diputuskan mahkamah. Tiada keperluan mengadu perasaan kepada orang lain.

"Lebih buruk kalau mengadu di media sosial, wartawan. Apa yang terjadi, sudah terjadi. Saya percaya kepada rukun iman, qada dan qadar. Ini bahagian saya, saya reda. Saya percaya perancangan jauh lebih baik. Pasti ada kebaikannya untuk kami berdua di masa akan datang," katanya.

Pada 5 September lalu, Fauziah memaklumkan kes cerai mereka selesai secara baik.

ND Lala dan Fauziah mendirikan rumah tangga mereka pada 1989 dan hasil perkongsian hidup itu dikurniakan empat anak iaitu Shila, 33; Amir Syafiq, 30; Amir Syahir, 28; dan Nur Syuhada, 25.

Tiada ulasan: