"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Serangan ke atas Asyraf Wajdi lagi bukti Pas bersikap khawarij

HarapanDaily.com

AHMAD MURSI

Walaun Pas mengkritik Setiausaha Agung UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki yang memetik ayat dari al-Baqarah 216.

Mesej Dr Asyraf, walaupun awalnya ahli UMNO benci kerjasama dengan DAP, mungkin sebenarnya baik untuk kita ibrah dari ayat ini.

Ayatnya “boleh jadi kamu benci pada sesuatu, ianya baik untuk kamu. Boleh jadi kamu sukakan sesuatu, ianya buruk bagi kamu”.

Beramai-ramai hentam Dr Asyraf kononnya ayat itu dalam konteks perang, bukan mewajarkan kerjasama DAP yang PAS fatwakan haram.

Pertama, ibrah dari ayat itu, bukan semata-mata untuk perang kerana pengajaran diambil dari lafaznya yang umum bukan dari sebab nuzul yang khusus.

العبرة بعموم اللفظ لا بخصوص السبب

Bahkan At-Tabari semasa tafsir ayat ini nukilkan, Nabi SAW sebut pada Ibn Abbas “redholah dengan takdir Allah, walaupun bertentangan dengan keinginanmu. Sesungguhnya itu disebut dalam Al-Quran.”

Ibn Abbas tanya di mana ayatnya? Baginda bacakan ayat 2:216 ini.

Jadi, tidaklah salah, dalam apa jua hal sama ada hal kerja, rumahtangga, politik ambil pengajaran dari ayat ini. Tidak semestinya hal perang sahaja.

Iaitu kita terima qada dan qadar Allah kerana mesti ada hikmah di sebaliknya.

Kedua, jika Dr Asyraf dituduh tunggang agama gunakan nas ini untuk halalkan hubungan DAP, Pas jauh lebih awal buat hal yang sama semasa Tahaluf Siyasi Pakatan Rakyat.

Pelbagai nas, sirah, dalil semua diguna untuk halalkan, bahkan dulu Pas wajibkan undi DAP.

Cumanya, sekarang Pas fatwakan haram dengan pelbagai dalil. Pas paksakan fatwa sesatnya pada orang lain.

Ini barulah penunggang agama sebenar. Malah, inilah perangai Khawarij yang anggap tafsiran agama mereka sahaja yang betul.

Tiada ulasan: