"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mayat ditemui dalam simen, seorang warga asing ditahan

Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@mediaprima.com.my
MAYAT dipercayai wanita ditemui disimen dalam bilik air di rumah sewa.
MAYAT dipercayai wanita ditemui disimen dalam bilik air di rumah sewa.
Klang: Mayat dipercayai wanita ditemui ditanam dalam simen di bilik air di rumah sewa di Kampung Pendamar, di sini, semalam.

Difahamkan kediaman terbabit sebelum itu disewa dua lelaki warga asing sebelum mereka memaklumkan kepada pemilik rumah lelaki berusia 66 tahun ingin pindah keluar, Oktober lalu.

Menurut sumber, selepas penyewanya berpindah, pemilik rumah datang ke kediaman terbabit untuk membuat pemeriksaan sebelum penyewa baru berpindah masuk.

"Bagaimanapun lelaki warga emas terbabit menyedari terdapat tambahan simen di dalam bilik airnya sebelum bertanya kepada penyewa lamanya namun tidak mendapat maklum balas.

"Selepas itu barulah mereka memaklumkan balik kepada pemilik rumah terbabit kononnya ada bangkai tikus mengalir masuk ke dalam kolah mandi itu menyebabkan terpaksa menambah simen," katanya.

Sumber berkata, lelaki itu yang tidak mengesyaki apa-apa kemudian mengupah pekerja warga asing untuk membaiki rumahnya sebelum disewa kepada orang lain.

"Ketika proses membaiki itulah mayat mangsa ditemui di dalam simen terbabit sebelum pemilik rumah tampil membuat laporan di Balai Polis Pandamaran semalam.

"Polis yang menerima maklumat kemudian ke lokasi kejadian dan meminta bantuan bomba untuk memecahkan simen terbabit bagi mengeluarkan mayat," katanya.

Difahamkan juga seorang lelaki warga asing sudah ditahan bagi membantu siasatan penemuan mayat terbabit dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Sementara itu, Ketua Polis Selangor, Datuk Hussein Omar Khan ketika dihubungi mengesahkan kes bunuh terbabit dengan penemuan mayat itu.
_-----------

Mayat seperti gumpalan tanah liat, berbau

Norzamira Che Noh
am@hmetro.com.my

Klang: Pasukan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor mengambil masa lebih dua jam untuk memecahkan kolah sebelum menemui mayat wanita bersimen di sebuah rumah di Pandamaran hari ini.

JBPM Selangor dalam kenyataan memaklumkan pihaknya mendapat panggilan pada 11.39 malam untuk mengeluarkan mayat yang berada di dalam kolah bilik mandi.

"Anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Pelabuhan Klang melakukan kerja-kerja pemecahan simen menggunakan peralatan 'paratech tool' dan mesin hacker.

"Ketika kerja-kerja pemecahan simen dilakukan sekitar 70 peratus, didapati satu mayat wanita dewasa berada dalam kolah berkenaan.

"Mayat itu kemudian dikeluarkan dan diserahkan kepada pihak polis," katanya.

Terdahulu, tinjauan yang dilakukan di kawasan rumah berkenaan mendapati pintu pagarnya tertutup namun pintu utama rumah berkenaan dalam keadaan terbuka.

Seorang jiran mangsa yang enggan dikenali berkata, dia terkejut melihat kawasan luar kediamannya dipenuhi anggota polis kira-kira jam 9.30 malam tadi.

"Sekitar jam 11 malam, pasukan bomba pula tiba, baru saya tahu ada mayat di rumah berkenaan.

"Sebelum ini, rumah itu pernah disewa kepada warga asing sebelum ada di antara mereka pulang ke negara asal dan selepas itu disewa kepada pasangan suami isteri warga tempatan.

"Saya terkejut melihat anggota bomba mengangkat mayat yang dilihat seperti gumpalan tanah liat dan memang ada bau," kata lelaki berkenaan.

Sementara itu, Ketua Polis Selangor, Datuk Hussein Omar Khan ketika dihubungi mengesahkan penemuan mayat berkenaan dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Beliau berkata, polis menerima laporan daripada seorang lelaki dipercayai pemilik rumah berkenaan yang mengesyaki sesuatu selepas kolah air di rumahnya disimen tanpa pengetahuannya.

"Pengadu memaklumkan dua penyewa lelaki keluar daripada rumah berkenaan pada 10 Oktober lalu.

"Pemilik ke rumah itu untuk memeriksa serta membersihkan sebelum disewakan kepada orang lain dan mendapati kolam air dalam bilik air sudah disimen.

"Selepas tidak berpuas hati dengan jawapan penyewa berkenaan, pengadu membuat laporan polis," katanya.

Tiada ulasan: