"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Risiko perang berdekad jika matlamat Israel untuk musnahkan Hamas

Bhonline 

DUBAI: Presiden Perancis, Emmanuel Macron memberi amaran bahawa matlamat Israel untuk menghapuskan kumpulan militan Palestin Hamas berisiko mencetuskan peperangan selama sedekad.

"Saya fikir kita berada pada titik yang mana pihak berkuasa Israel perlu menentukan objektif dan keadaan akhir yang mereka inginkan dengan lebih tepat," kata Macron pada sidang akhbar di luar perbincangan iklim COP28 PBB di Dubai, semalam.

Ketika serangan yang tidak pernah berlaku sebelum ini pada 7 Oktober, pejuang Hamas memecah sempadan ketenteraan Gaza ke Israel, membunuh kira-kira 1,200 orang, kebanyakannya orang awam, dan menjadikan kira-kira 240 warga Israel dan warga asing sebagai tebusan, menurut pihak berkuasa Israel.

Israel berikrar untuk menghapuskan Hamas sebagai tindak balas dan melancarkan kempen udara dan darat yang telah membunuh lebih 15,000 orang, juga kebanyakannya orang awam, kata pihak berkuasa Hamas yang mengendalikan Gaza.

"Apakah kemusnahan total Hamas, dan adakah sesiapa berpendapat ia mungkin? Jika ya, perang akan berlangsung 10 tahun," kata Macron pada Sabtu.

Selepas tentera Israel menyambung semula membedil Semenanjung Gaza pada Jumaat selepas berakhirnya gencatan senjata selama seminggu, Macron bercakap mengenai keperluan untuk meningkatkan usaha bagi mencapai gencatan senjata berkekalan.

Macron ke Doha pada Sabtu untuk bertemu Emir Qatar, Tamim bin Hamad Al-Thani, yang mana kerajaannya menjadi pusat usaha diplomatik bagi menamatkan konflik.

Tetapi persinggahannya selama lima jam di Doha datang sejurus selepas pemergian perunding Israel, dengan Israel menyebut "jalan buntu" dalam rundingan.

Israel dan Hamas saling menyalahkan antara satu sama lain kerana pecahnya gencatan senjata, yang sebelum itu membolehkan 80 tebusan Israel dibebaskan sebagai pertukaran untuk 240 tahanan Palestin.

Tentera Israel berkata, ia telah melakukan lebih daripada 400 serangan di Gaza sejak kejatuhan gencatan senjata, manakala Hamas mengumumkan "serangan roket" terhadap beberapa bandar dan bandar Israel termasuk Tel Aviv.

Macron telah merancang untuk membuat lawatan meluas ke Asia Barat tetapi sebaliknya mengadakan mesyuarat mengenai konflik di luar perbincangan iklim PBB.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu mahupun pemimpin Pihak Berkuasa Palestin, Mahmoud Abbas tidak menghadiri sidang kemuncak Dubai.

Pada Oktober, Macron bertemu dengan Netanyahu di Israel.

Penganalisis berkata lawatan Macron ke Dubai dan Doha menggambarkan kesukaran yang dihadapi kerajaannya dalam mencari jalan untuk mempengaruhi konflik itu.

"Perancis dan Macron tidak benar-benar mendapat tempat mereka dalam krisis ini," kata Naib Presiden Institut Penyelidikan dan Kajian Asia Barat Mediterranean (IREMMO), Agnes Levallois. -AFP

Tiada ulasan: