"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Selepas lebih 60 hari mengganas, anak menteri Israel mati di Gaza

HarapanDaily.com
Selepas lebih 60 hari mengganas, anak menteri Israel mati di Gaza
Selepas lebih 60 hari Israel mengganas, anak menteri Kabinet Israel dan bekas ketua tentera, Gadi Eizenkot terbunuh dalam genosid dilakukan rejim itu di Gaza semalam.

Berita yang menyedihkan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu itu dimaklumkan pemimpin Parti Perpaduan Nasional, Benny Gantz.

Eizenkot dan Gantz, juga bekas ketua tentera, menyertai kerajaan penjenayah Netanyahu sejurus selepas serangan Hamas pada 7 Oktober yang mendorong pengeboman bertalu-talu antara paling dahsyat dalam sejarah moden manusia.

Walau bagaimanapun, tentera teroris Israel tidak memberikan butiran tepat mengenai kematian Gal Meir Eisenkot, 25.

Hanya dimaklumkan dia terbunuh dalam pertempuran di utara Gaza yang dilabel wilayah itu oleh tentera Israel sebagai pusat organisasi ‘keganasan’ Hamas.

“Bersama-sama dengan seluruh Israel, saya menghantar sokongan saya kepada Gadi dan kepada seluruh,” kata Gantz dalam satu kenyataan.

Dalam ucapan takziahnya, Netanyahu berkata dia sedih dengan kejadian itu.

Rancangan jahat Israel mengusir rakyat Palestin menyaksikan pembunuhan lebih kejam selepas gencatan senjata apabila sengaja menyerang kenderaan pasukan penyelamat dan ambulans.

Bertopengkan alasan mahu menghapuskan kumpulan Hamas, motif Israel sudah terang lagi bersuluh mahu membunuh rakyat Palestin seramai mungkin apabila mengebom kawasan kediaman atau sesebuah rumah berkali-kali walaupun jelas ia telah musnah.

‘Nakba Gaza’ menyaksikan lebih 17,000 rakyat Palestin terbunuh dan lebih 43,000 cedera, mengikut Kementerian Kesihatan.

Sejumlah 1.9 juta penduduk Palestin diusir manakala 223,000 kediaman musnah. Turut ranap dibedil bom pengganas Israel ialah 74 masjid dan 320 sekolah.

Tiada ulasan: