"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dua MB, dua speaker : Mesti mohon restu rakyat - V. Sivakumar

 Azamin Amin 
KUALA LUMPUR, 11 Mei (Hrkh)
 - Perak kini dilihat mempunyai dua kerajaan, masing-masing daripada Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional (BN) mestilah mendapatkan mandat daripada rakyat untuk menentukan masa depan negeri ini sekaligus menamatkan kemelut politik yang berlaku.

Demikian pendapat Speaker DUN Perak V. Sivakumar yang mahu krisis ini diselesaikan melalui pembubaran Dewan Negeri dan mengadakan Pilihan Raya dengan segera.

Katanya Barisan Nasional (BN) masih berdegil dan mahu meneruskan pemerintahan dengan kerajaan yang dirampas secara haram namaun dalam sistem demokrasi, rakyatlah menentukan segala-galanya.

"Biarlah rakyat membuat pilihan. Kedua-dua pihak harus bersedia untuk menerima keputusan rakyat. Kalau proses demokrasi ini tidak dihormati, maka yang akan menjadi mangsa adalah rakyat.

"Kita tidak patut membelakangkan rakyat dalam isu krisis politik Perak. Rakyat perlu diutamakan," katanya dalam blog peribadi beliau.

Kata Sivakumar ketamakan kuasa akan merugikan rakyat dan tidak boleh membiarkan satu kerajaan yang tidak sah memerintah negeri Perak malah memerlukan sebuah kerajaan yang diterima oleh semua.

Kemelut politik Perak telah mengakibatkan suasana yang amat mengelirukan dan ianya menjadi semakin kusut.

"Perak kini ada dua orang Menteri Besar, dua orang Speaker Dewan Negeri, dua barisan Exco, dua Setiausaha Dewan Negeri dan Dua Dewan Negeri (Sub Dewan dalam Dewan Negeri).

"Dalam kata lain, Perak mempunyai dua kerajaan. Satu kerajaan yang sah dan satu lagi yang haram. Politik Perak sudah sampai ke jalan buntu. Merampas kuasa dengan menggunakan kekerasan atau taktik-taktik kotor tidak boleh menyelesaikan apa-apa masalah ," katanya. 

Tiada ulasan: