"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kerajaan Umno BN Patut Semak Latar Belakang APCO Worldwide

SHAH ALAM 18 MAC: Pengerusi Sekretariat Himpunan Ulama Asia Tenggara, Abdul Ghani Samsuddin kesal kerana kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) tidak mengkaji latar belakang APCO Worldwide sebelum melantiknya sebagai penasihat kerajaan.

Beliau membidas tindakan Jawatankuasa Peraturan Mesyuarat Parlimen yang mahu mengambil tindakan terhadap pendedahan yang dibawa Datuk Seri Anwar Ibrahim di Parlimen semalam.

Abdul Ghani juga mengganggap pendedahan Ketua Pembangkang itu mengenai Apco Worldwide itu perlu supaya perkara sebenar yang cuba diselindung Umno-BN, diketahui rakyat umum.

“Kita boleh melihat dari sumber melalui pengkaji mengenai hakikat kebenaran ini. Walaupun APCO ada membuat penafian demi kepentingannya etapi penafian seseorang itu tidak semestinya menggambarkan hakikat.

“Banyak orang menafikan sesuatu tetapi mengelak untuk memberikan keselesaan kepada diri dia dan orang lain,” katanya kepada TV Selangor sambil menyifatkan jawatankuasa tersebut diragui intergritinya di mata rakyat.

“Sudah pasti mereka yang berkuasa. Dia (Umno-BN) akan guna badan-badan yang dia cipta mengikut skrip yang dibuat untuk membuat sesuatu yang menguntungkan dia dan merugikan musuh dia atau lawan dia.

“Dalam hal ini, masyarakat kena lebih cekap dan bijak dalam menilai sesuatu. Apatah lagi kita melihat dalam kes liwat yang dikenakan terhadap Anwar. Itu sangat menjolok mata dari segi kebolehpercayaan," katanya.

Ghani juga mendesak Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz yang mahu mengheret Anwar ke jawatankuasa itu dan meneliti segala fakta yang dibawa Ketua Umum Keadilan itu.

“Itu biasalah. Tindakan orang berkuasa yang sudah biasa melakukan pelbagai tindakan yang sukar dijustifikasikan dan bersifat adil, jadi sudah pasti itu watak orang berkenaan,” katanya.
-tvselangor-

Tiada ulasan: