"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Presiden Pakistan ampunkan wanita Kristian yang hina Islam dari hukuman mati

ISLAMABAD: Presiden Pakistan, Asif Ali Zardari akan mengampuni seorang wanita Kristian di negara itu yang dijatuhi hukuman mati atas dakwaan menghina agama Islam, menurut pegawai kerajaan, kelmarin. 

Gabenor Punjab, Salman Taseer berkata, Asif menegaskan beliau tidak akan membenarkan wanita itu, Asia Bibi, menjadi mangsa undang-undang kontroversi tersebut. 

"Beliau (Asif) adalah seorang pemimpin yang liberal, berfikiran moden dan tidak akan membiarkan wanita malang ini dijadikan sasaran dan dihukum," katanya. 

Bibi, 45, yang bekerja di sebuah ladang disabitkan bersalah oleh mahkamah Pakistan atas dakwaan melanggar undang-undang menghina agama di negara itu selepas dilaporkan mengutuk Nabi Muhammad, awal bulan ini. 

Wanita itu menjalani hukuman penjara sejak 15 bulan lalu selepas dijatuhi hukuman mati dan telah memfailkan rayuan kepada Mahkamah Tinggi Pakistan. 

Menurut pihak pendakwa raya, Bibi dilaporkan menghina Nabi Muhammad semasa bertengkar dengan rakan sekerjanya yang enggan meminum air daripada bekas yang disentuh Bibi, dakwaan yang disangkal oleh wanita itu.

-sinarharian-

Tiada ulasan: