"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Nik Aziz, Farahana dan Ayah Pin

Ahmad Tajdid
Sesungguhnya Allah memuliakan orang yang beriman dan berilmu di kalangan kamu dengan beberapa darjat." (Surah al-Mujadalah: ayat 11)

Mufti Kedah, Dato' Sheikh Baderuddin Ahmad menegur sikap seorang pemimpin NGO pro-Umno yang cuba menyamakan Menteri Besar Kelantan yang juga Mursyidul Am PAS, Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan pengasas ajaran sesat, Ayah Pin.

Menurut Sheikh Baderuddin kenyataan tersebut 'tidak betul' kerana kedua-dua peribadi itu jauh berbeza daripada segenap segi.

"Saya sendiri mengiktiraf Nik aziz sebagai tokoh agama dan mempunyai ilmu yang luas. Bagi saya kita mesti mempertahankan ilmuwan Islam yang ada dan bukannya mencerca.

"Tolak politik atau jawatan Nik Aziz sekarang, beliau sememangnya dikenali sebagai tokoh yang memahami al-Quran dan Hadis," katanya kepada Harakah.

Mingguan Malaysia bertarikh 6 Mac lalu menyiarkan kenyataan Pengarah Kebangsaan Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Farahana Jamaluddin yang mengecam Tuan Guru Nik Aziz berhubung beberapa pandangan tokoh ulama itu terhadap Umno dan mufti Perak.

Penulis tidaklah berhasrat untuk mengulas kenyataan Farahana kerana sebagai pengarah NGO yang menjadi kuda tunggangan Umno, beliau bebas untuk mengatakan apa sahaja tentang PAS dan para pemimpinnya apatah lagi melalui akhbar milik Umno.

Cuma eloklah kiranya Farahana dan mereka yang seangkatan dengannya membaca sekelumit kisah dua tokoh politik Umno negeri yang sengaja dirahsiakan identitinya untuk maslahat bersama.

Tokoh pertama ini ialah bekas anggota Exco negeri yang pernah didakwa atas kesalahan rasuah. Ketika masih memegang jawatan Ketua Bahagian Umno di Melaka dan menjawat Exco negeri, beliau ialah seorang yang paling celupar mengkritik PAS. Dalam kempen pilihan raya kecil di Dun Serkam pada awal dekad 90-an, beliau mahukan pengundi Serkam menghilangkan deposit calon PAS. Memang PAS tewas pada PRK itu tetapi tidaklah sampai hilang deposit. Bagaimanapun beberapa tahun kemudian, Exco terbabit didakwa atas tuduhan rasuah dan sejak daripada itu kerjaya politiknya menjadi suram dan gelap.

Exco terbabit hilang pangkat dan kedudukan manakala para pencacai yang selama ini sering mengelilinginya hilang entah ke mana. Ketika beratur membeli kuih udang di Pasar Menggong, Alor Gajah beberapa tahun lalu, penulis melihat sendiri bekas Exco itu makan sendirian tanpa sesiapa pun menemaninya. Khabarnya beliau kini menjadi ejen insuran dan pernah dimarahi rakan penulis kerana gagal menyediakan 'cover note' insuran seperti dijanjikan. Itulah nasib bekas Exco negeri yang keceluparan bicaranya memang diketahui umum!

Seorang lagi bekas Exco negeri ini ada pertalian keluarga dengan penulis walaupun sekadar bau-bau bacang. Asalnya dia hanyalah seorang penyelia Risda yang bertugas di pusat pengumpulan getah. Antara kesukaannya adalah 'bertepuk bertampar' dengan kakak-kakak dan mak cik-mak cik yang menghantar susu getah di pusat pengumpulan itu.

Bagaimanapun setelah menjadi wakil rakyat dan menjawat Exco, kemudian mendapat gelaran dato' pula, sikap ramah tamahnya mula berubah. Maklumlah sudah jadi pemimpin negeri. Pernah bapa penulis menelefon untuk mendapatkan kemudahan telefon bagi rumah bakal besannya yang terletak diceruk kampung. Namun tak dilayan. Beberapa tahun kemudian, Exco berkenaan ditahan di Johor Bharu dengan sejumlah wang dalam keretanya. Dia juga didakwa atas kesalahan rasuah.

Setelah tidak lagi terpilih sebagai calon dan bersara dari politik, beliau hanya menghabiskan masa bersama keluarga di kampung. Sesekali beliau dilihat membawa raga ke pasar borong untuk membeli ikan dan sayuran. "Tak ada orang pun tegur dia," ujar seorang rakan.

Penulis percaya nasib yang menimpa dua bekas Exco negeri itu tidak mungkin dilalui oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Tanpa jawatan politik dan kerajaan yang disandang olehnya kini, Nik Aziz tetap dihormati kerana keilmuan dan jasanya dalam mentarbiyah masyarakat.

Walau apapun pandangan buruk dan tuduhan liar yang dilemparkan terhadap batang tubuh beliau, ia tidak memberi kesan kepada wibawa, kredibiliti dan ketokohannya sebagai seorang ulama. Alasannya cukup mudah. Fahami dan hayatilah mafhum ayat al-Qur'an di atas.

Tapi bagi para pemimpin Umno dan juak-juak yang melingkari mereka, nasib anda tidaklah seindah yang diimpikan ketika bersara kelak. Apatah lagi Umno bukanlah institusi yang mampu menghormati pesara politik walaupun ia pernah berjasa terhadap parti itu. Lihatlah tahun-tahun akhir hayat Bapa Kemerdekaan, Tuanku Abdul Rahman Putra Al-Haj. Beliau dihina dan dicerca para pemimpin Umno hanya kerana menyatakan sokongan terhadap Parti Melayu 46 pimpinan Tengku Razaleigh Hamzah. Dan antara akhbar yang paling lantang mencerca beliau adalah Utusan Malaysia, akhbar milik Umno.

Jika Tuan Guru Nik Aziz dicerca pemimpin Umno dan kumpulan NGO yang menjadi tunggangan Umno melalui akhbar milik Umno, ia bukanlah suatu yang pelik. Mereka boleh menghina bekas pemimpin yang berjasa dengan mereka kerana bagi Umno - kuasa, wang dan kedudukan lebih utama daripada ilmu dan kebenaran.

Imej Tuan Guru Nik Aziz tidak mungkin tercalar dengan tuduhan liar Farahana terhadapnya, kerana perisai diri beliau adalah iman, ilmu dan kebenaran.

Tiada ulasan: