"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tinggal bawah kolong

JOHOR BAHRU: Seorang tukang cuci mengharungi kehidupan harian penuh kesempitan dekat Kampung Tarom di pinggir bandar raya ini, apabila hanya mampu menyewa bahagian kolong sebuah rumah uzur berlantaikan simen sebagai tempat berlindung sejak lima tahun lalu.

Kolong rumah seluas kira-kira 100 kaki persegi dengan hanya satu lampu itu disewa ibu terbabit bersama tiga cahaya matanya pada kadar RM250 sebulan daripada seorang warga Indonesia.

Pertemuan Sinar Harian bersama Wan Sharifah Hanam Wan Mohd Shariff, 44, di kediamannya, kelmarin, juga mendapati dia bersama anak-anaknya ditinggalkan suami secara gantung tak bertali.

Walaupun sempit, namun kolong itulah yang menjadi ruang untuk tiga beranak itu, Intan Zaharah Mohd Jailani, 17, Mohd Amirul Izani, 14, dan Intan Norzubaidah,13, tidur dan makan serta belajar setiap hari.

Manakala, Wan Sharifah Hanam pula memasak menggunakan dapur yang diletak di bahagian luar belakang rumah itu bertemankan lilin setiap malam.
-sinarharian-
*Biar betoi, takkan dalam negeri yang diperintah selama lebih 50 tahun sejak merdeka oleh sebuah parti yang memperjuang hak istemewa orang melayu, ketuanan melayu dan memertabatkan orang melayu masih terdapat orang melayu duduk dalam kolong.- kerengga

Tiada ulasan: