"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lebuh Raya Rakyat: Bekas pegawai Kagat buat perjumpaan untuk kutip dana

Aslani M
KOTA BHARU: Bekas-bekas pegawai Kor Agama (Kagat) dan guru agama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan menganjurkan satu perjumpaan bagi mengutip dana mengisi tabung wakaf Lebuh Raya Rakyat.

Jurucakapnya, Ustaz Mohamed Kassim berkata, perjumpaan tersebut akan diadakan pada 16 September ini di rumah Mejar (B) Nik Mat Deraman (Nik Mat Jeben) di Jalan Pasir Hor, Wakaf Che Yeh.

Katanya, kehadiran bekas-bekas pegawai Kagat dan guru-guru agama penting bagi mengumpul dana tersebut dan berjumpa semula selepas tamat berkhidmat sebagai anggota tentera.

“Saya bersama Mejar (B) Nik Mat dan Ustaz Abdu Mutalib Mat Yasin sebagai penganjur perjumpaan tersebut antara lain mahu berjumpa semula dengan bekas-bekas teman seperjuangan.

“Kami tidak berdaftar dengan Persatuan Bekas Tentera Malaysia, jadi kami perlu platform sendiri untuk menghimpunkan semula bekas pegawai Kagat dan guru agama ATM,” katanya di sini.

Beliau yang juga bekas Pegawai Waran 1 bersara sejak 14 tahun lalu berharap bekas rakan-rakan seperjuangan menghadiri perjumpaan berkenaan bagi membantu kerajaan negeri untuk melaksanakan agenda untuk rakyat.

Selain itu katanya, sebahagian besar bekas pegawai Kagat dan guru agama seangkatan dengannya pernah berguru dengan Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika belajar di Maahad Muhammadi pada 1965-1967.

“Kami banyak menimba ilmu agama daripada Tok Guru Nik Aziz ketika itu. Jadi sekarang apa salahnya kita membalas jasanya dengan turut sama membantu kerajaan membina Lebuh Raya Rakyat,” katanya.

Menurutnya sebagai murid tua Maahad Muhammadi tanggungjawab bagi membangunkan negeri perlu dipikul bersama.

Oleh itu mereka yang berminat diminta menghubungi Ustaz Mohamad di talian 012 9083 478 atau Mejar (B) Nik Mat – 013 9382 672).

Tiada ulasan: