"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Umno panik khatib sentuh isu semasa dalam khutbah

Aslani M
JELI: Kelab Penyokong Kerajaan Kelantan (BBC) menyifatkan tiada cacatnya khutbah Aidilfitri yang disampaikan kebanyakan khatib di masjid dan madrasah pada 1 Syawal lalu biar pun menyentuh isu semasa.

Presidennya, Abdullah Ya’kob berkata, khutbah tersebut disampaikan khatib jemputan atau imam menyentuh isu semasa yang berlaku dalam kehidupan seharian.

“Tidak pula sampai menjejaskan rukun khutbah kerana ramai khatib di Kelantan berkebolehan menyampaikan khutbah dengan isi yang lebih menarik.

“Biar pun ada teks disediakan pihak Maik, namun tidak menjadi halangan bagi mereka menokok tambah supaya lebih menarik dan segar,” katanya di sini.

Hari ini Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed dilapor melahirkan rasa kesal khatib di beberapa kampung di Kelantan menyampaikan khutbah Aidilfitri dengan menanam sikap benci kepada pemimpin negara.

Abdullah yang juga Adun Air Lanas berkata, berdasar kepada pengamatannya khutbah Hari Raya di beberapa tempat didapati isu yang disentuh lebih dekat dengan keadaan semasa.

“Kalau ada khutbah menyentuh sikap pemimpin tertentu yang flop flip dalam isu royalti, ia tidak boleh dinafikan lagi kerana ia benar-benar berlaku.

“Ada pemimpin yang sebelum ini bermati-matian membuat kenyataan perairan Kelantan tidak terbabit dengan carigali minyak dan gas.

“Namun sekarang cuba digambarkan seolah-olah dia pula yang menjadi juara bagi mendapatkan hak ke atas royalti petroleum. Apakah jenis pemimpin macam ini. Mereka kelihatan begitu panik sekarang,” katanya.

Kata beliau, rakyat sudah muak dengan lagak pemimpin seperti itu, dan tidak menjadi kesalahan bagi mereka untuk menterjemahkan dalam khutbah Aidilfitri atau mana-mana ucapan.

Sementara itu dalam perkembangan lain malam tadi berlangsung ceramah perdana sempena Aidilfitri di Air Lanas.

Biar pun hujan turun dengan lebatnya orang ramai tetap hadir bagi mengikuti perkembangan isu-isu semasa yang berlaku sekarang.

Hadir sama Speaker Dun Kelantan, Datuk Nasuruddin Daud, bekas Setiausaha Gerakan Kelantan, Lau Chin Chua, Presiden R, Nazri Deraman, Abby Abadi, Yang Dipertua PAS Jeli, Apandi Mohamad dan Abdullah.

1 ulasan:

Que Achmad berkata...

Salam Lebaran. Alhamdulillah Abe sempat singgah & akan menjadi Sahabat Setia Blog ni, InsyaAllah... Abe singgah dari Blog Abe: www.queachmad.com

Abe masih baru lagi dalam Dunia Maya ni, harap jasabaik untuk support Abe, bantu Abe. Kalau tak keberatan, mohon pautkan Blog Abe di sini dalam Bloglist sini supaya dapat Abe sama2 berjuang MENCARI KEBENARAN KE JALAN ALLAH & MEMERIAHKAN DUNIA MAYA NI... Terima Kasih, Jasamu Dikenang... Jika ada rezeki Abe dipautkan ke Bloglist, harap dapat maklumkan pada Abe tentangnya, InsyaAllah..