"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Negara Hancur, Isteri Tetap Mewah Membazir.

Walaupun negara dalam keadaan kacau bilau, Wanita Pertama Syria, Asma Al-Assad selalu tampil mewah membazir dan glamor. Asma yang lahir dan besar di England terobsesi pada penampilan sehingga selalu membawa alat penghitung kalori di pergelangan tangannya.

Keperihatinannya bukan pada 100,000 rakyat Syria yang terkorban kerana senjata kimia dan dua juta orang meninggalkan negara itu selama duatahun terakhir. Isteri Presiden Suriah Bashar Al-Assad yang berusia 38 tahun dan empat anak itu selalu menghabiskan uang untuk barang-barang desainer Barat. Baru-baru ini dia membeli lampu kristal gaya Bohemian- dari Praha.

Ayman Abdel Nour, mantan penasihat Assad mengatakan bahawa isteri Assad yang digelar 'mawar dari gurun' ini memang tidak punya hati perut.

“Dia terobsesi bagaimana chic dan mempercantik penampilan. Dia terus menjalani hidup dengan mewah. Itu saja yang penting baginya." katanya seperti dirilisexpress.co.uk pada Isnin (2/9/2013).

Isteri Assad adalah seorang mantan pegawai bank yang dinikahi Assad secara rahsia pada tahun 2000, nampaknya mempercepatkan pertumpahan darah di Syria. Tahun lalu, sebuah email bocor menunjukan bahawa ia memerintahkan pembelian furnitur senilai kira-kira jutaan RM. Dirinya pernah dimuat majalah mode Vogue, dan dipotret dengan kasut berhiaskan Kristal Christian Louboutin dan gaun Chanel.

Sementara itu di negaranya, dia mengklaim bahawa dia ambil berat tentang seni, anak-anak dan isu wanita. Orangtua Asma masih berada di London dengan puteri mereka dan duasaudara lelaki. (IH)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Adakah di Malaysia pun begitu?

Tiada ulasan: