"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ahli PKR terkejut apabila keluarga Anwar mengemukakan permohonan mendapatkan pengampunan Agong


Isteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menyerahkan rayuan pengampunan Diraja kepada pegawai yang bertugas di Istana Negara. Nurul Nuha turut hadir menemani ibunya.
Anggota keluarga ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mengemukakan permohonan bagi mendapatkan pengampunan Yang di-Pertuan Agong berhubung sabitan kes Liwat II.

Anggota keluarga Anwar muncul di Istana Negara pada kira-kira jam 3.30 petang ini bagi mengemukakan permohonan itu.

Seorang anak perempuan Anwar, Nurul Nuha mengesahkan perkara itu.

"Satu rayuan untuk mendapatkan Pengampunan Yang di-Pertuan Agong sudah dikemukakan.

"Mahkamah mungkin menjatuhkan hukuman bersalah namun bapa kami dan keluarga kami tetap menyatakan bahawa beliau tidak bersalah.

"Selari dengan Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan, kami berharap agar institusi diraja akan memberi pengampunan atas nama keadilan dan berdasakan semua fakta.

"Kami juga akan meneruskan sehabisnya apa jua cara yang diperuntukkan bagi rakyat negara ini," kata Nurul Nuha dalam kenyataannya.

Pihak Istana Negara juga mengesahkan kehadiran anggota keluarga Anwar pada hari ini.

Sementara itu, pengarah komunikasi parti, Fahmi Fadzil berkata parti itu tahu menahu mengenai perkembangan mengejutkan itu.

Tambahnya, keputusan untuk memohon pengampunan itu mungkin keputusan oleh keluarga Anwar.

Sekiranya Anwar tidak memohon pengampunan, kerusi Permatang Pauh yang disandangnya bakal diisytiharkan kosong dan satu pilihan raya kecil perlu diadakan.

Seakan-akan mengaku bersalah

Bagaimanapun, Pakatan Rakyat kini dalam keadaan lemah, berbeza dengan keadaan ketika Anwar memenangi pilihan raya kecil kawasan tersebut, sebaik dibebaskan dari tahanan pada 2008.

Anwar sebelum ini dijangka tidak akan memohon pengampunan bagi membolehkan beliau berpeluang untuk memfailkan semakan kehakiman untuk mengetepikan sabitan kes Liwat II oleh Mahkamah Persekutuan.

Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli semalam berkata Anwar tidak mengeluarkan arahan kepada peguamnya untuk memohon pengampunan diraja kerana tetap dengan pendirian “tidak bersalah”.

Perkara itu turut disahkan oleh seorang peguam Anwar, Latheefa Koya, yang juga anggota Majlis Pimpinan Pusat PKR kepada Malaysiakini.

Tindakan memohon pengampunan diraja boleh membawa maksud seakan-akan Anwar mengaku bersalah dalam kes yang disabitkan pada 10 Februari lalu.

Anwar terus mempertahankan beliau tidak bersalah dan mendakwa terdapat konspirasi dalam kes itu.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: