"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS dan Umno 'berpakat' sebelum pilihan raya?

Fathi Aris Omar
PAS dan Umno 'berpakat' sebelum pilihan raya? Kalaulah ada, saya tidak pasti bentuknya.Tetapi saya pasti Umno tidak akan pelawa PAS menyertai BN sebelum atau menjelang pilihan raya umum.

Kerjasama PAS-Umno yang melibatkan pengagihan kerusi hampir-hampir mustahil, setakat ini.

PAS umumnya berlawan dengan Umno. Ada beberapa kali pilihan raya umum, pertandingan satu lawan satu.
Umno tidak bersedia membahagi-bahagikan kerusinya dengan PAS. Umno (dan semua parti) tahu susah hidup bergantung nasib pada rakan kongsi -- kecuali ia dominan dan kuat.

Jadi, dalam perkiraan sekarang, sama ada Umno menang atau PAS menang.

PAS hanya diperlukan apabila Umno hilang banyak kerusi. Di sini PAS boleh menampung jumlah yang hilang (kalaulah hilang banyak!)

Tetapi jika Umno berjaya pulih, termasuk menggantikan Najib Abdul Razak, peluangnya lebih baik daripada saat ini.

Lagi kuat Umno, lagi ia tidak memerlukan PAS.

Tapi mungkin juga Umno perlukan kerjasama (jika ada) dengan PAS untuk tujuan-tujuan lain.

Mereka yang anti-PAS, khususnya bekas penyokongnya, berangan-angan melihat PAS menyertai BN atau menzahirkan sejelas-jelasnya kerjasama PAS-Umno.

Saya fikir, setakat ini, angan-angan itu kekal sebagai angan-angan.

NOTA: Semua parti pembangkang, termasuk DAP, membuka pintu rundingan dan kerjasama dengan Umno. Untuk bermacam-macam tujuan. Jadi kita kena faham tujuan dan natijah akhir 'kerjasama' ini.

Tiada ulasan: