"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

5 Sebab Anda Kerap Keluarkan Kentut Berbau Busuk

Diyana AR

Agak kelakar apabila mengenangkan semula saat pertama kali terbang 13 jam ke United Kingdom. Boleh waktu itu saya terfikir, bagaimana kalau saya atau orang lain terkentut dalam flight? Oh my! Kalau senyap-senyap OK lagi tapi bayangkan jika ‘boom!’.

Tapi saya teringat kata seseorang. Dia cakap kentut ini normal. Semua orang kentut, jadi kenapa perlu malu. Cuma kalau kentut, biarlah kentut beradab katanya lagi. Haha. OK. OK. I got the point.
Kalau anda nak tahu, secara purata kita menghasilkan setengah liter gas kentut setiap hari. Jangan tanya saya berapa kali pula kentut dilepaskan sehari. Kalau nak tahu juga, cuba anda kaji berapa kali anda kentut.

Kentut menurut takrifan Kamus Dewan Edisi Ke-4 terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka ialah angin yang keluar menerusi pelepasan (jubur). Ia boleh berlaku dengan secara sengaja dan tidak sengaja atau dengan kata lain tiba-tiba saja kentut.

Maka, kentut boleh jadi kelakar, disgusting atau pura-pura bukan kita yang kentut. Itu antara reaksi kita apabila berhadapan dengan situasi kentut.

Bagaimana jika kita kentut luar biasa? Maksud saya banyak kali kentut dalam sehari dan kadang-kala bunyinya begitu menarik perhatian orang lain.

Menurut Dr Patricia Raymond yang merupakan doktor dan ahli American College of Gastroenterology telah menerangkan kepada Refinery29/MSN tentang mengapa ada hari tertentu kuantiti kentut kita banyak dari biasa.

1. Terlalu banyak udara dalam badan

Terdapat dua sumber utama angin kentut kita, iaitu angin yang dihasilkan oleh usus besar kita dan angin yang kita telan yang akan melalui saluran penghadaman.

Angin udara yang kita telan itu akan menghasilkan kentut yang tiada bau. Ia boleh masuk ke dalam badan kita apabila makan terlalu cepat, mengunyah chewing gum atau minum banyak air karbonat bergas.

2. Pemakanan sihat

Bagus amalkan pemakanan sihat. Insha Allah ia menjamin kelangsungan hidup dan kesihatan yang baik. Tapi ada sedikit kontra yang perlu kita hadapi apabila makan cara begini.

Kita akan kentut busuk. Ya, kentut busuk sebab buah-buahan, sayur-sayuran, whole-grains dan legumes akan menghasilkan bau yang kurang menyenangkan hidung. Ini juga termasuk bawang, brokoli, kobis, dan lain-lain.

3. Penyerapan

Ini pula berkaitan dengan kentut yang tiada bunyi tapi ‘membunuh’ deria hidung kita. Kentut yang berbau sangat busuk ini terjadi apabila badan kita mempunyai masalah untuk menyerap nutrien tertentu, terutama gula dari karbohidrat dan diikuti oleh lactose.

4. Dalam penerbangan

Kajian menunjukkan semakin tinggi altitude, semakin menyebabkan gas dalam badan kita mengembang. Keadaan itu akan menyebabkan badan kita alami kembung dan akhirnya kembung perut.

5. Serius kentut banyak dan busuk

Walaupun kuantiti dan ‘kualiti’ kentut kita berbeza setiap hari, Dr Raymond menyatakan pendapatnya, jika berlaku kekerapan kentut dan kembung yang disusuli rasa sakit atau ada simptom lain seperti cirit-birit atau sembelit, kita wajar bertemu dengan doktor.

Ini kerana ada simptom penyakit yang dikaitkan dengan pengeluaran angin kentut berlebihan dan berbau busuk seperti IBS dan celiac disease.
-detikdaily.net

Tiada ulasan: