"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Majlis Dakwah Negara ingatkan PDRM jangan kaitkan Ibn Taimiyyah dengan IS

KUALA LUMPUR, Khamis – Pengerusi Majlis Dakwah Negara (MDN), Prof Mahmood Zuhdi Abd Majid berkata, pihak berkuasa perlu berhati-hati sebelum mengaitkan mana-mana aliran dengan aktiviti keganasan IS.

Beliau berkata demikian susulan pendedahan polis merampas beberapa risalah militan yang memuatkan penulisan pemikir Islam termasyhur, Ibn Taimiyyah baru-baru ini.

Terdahulu, Ketua Penolong Pengarah Bahagian Counter Terrorism Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay memaklumkan bahawa IS telah menggunakan pandangan ekstrem Ibn Taimiyyah, yang didakwanya melabel pengikut Sunnah Wal Jamaah sebagai sesat, syirik, murtad dan ahli neraka.

Mengulas perkara itu Prof Zuhdi berkata, rampasan buku oleh polis menunjukkan ramai cuba menghalalkan perbuatan keganasan dengan merujuk kepada pandangan Ibnu Taimiyyah.

“Elok kita tidak kaitkan IS dengan pandangan Ibnu Taimiyyah. Lebih baik kita katakan IS ini mempunyai doktrin yang asing dengan doktrin kita amalkan di Malaysia,” katanya yang dipetik daripada portal liberal hari ini.

Sementara itu, Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Dr Mahfodz Mohamed berkata, pandangan dan buku Ibnu Taimiyyah diguna pakai universiti di seluruh dunia termasuk Universiti Al-Azhar.

“Ibnu Taimiyyah bukanlah ulama yang ekstrem, bukunya dibaca penganut agama Islam tidak mengira mazhab,” katanya.

Sebaliknya, Mahfodz berkata, IS didalangi orang yang tidak faham Islam. “Tetapi Ibnu Taimiyyah sudah ada terlebih dahulu.”

Ibn Taimiyyah (1263-1328), ulama kelahiran Syria yang merupakan ilmuwan Islam paling terkenal dari aliran Hanbali, diberi gelaran Sheikhul Islam disebabkan penulisan dan pengaruh besarnya ke atas perkembangan ilmu Islam.

Bagaimanapun, ajarannya kerap dikatakan menjadi ikutan aliran yang dianggap pelampau seperti Wahabi, walaupun kehebatan ilmu beliau diiktiraf umat Islam semua aliran.
-ismaweb

Tiada ulasan: