"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hajat PAS jadi kingmaker takkan kesampaian - penganalisis

Walaupun PAS berharap mereka menjadi penentu dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang, seorang penganalisis berpendapat, matlamat itu tidak akan tercapai.

Sebaliknya kata Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani PAS hanya akan menjejaskan undi kepada Pakatan Harapan (HARAPAN).

Kata pensyarah Universiti Utara Malaysia (UUM) itu, suasana politik negara ini menjurus ke arah sistem dua parti.

Dalam keadaan begitu katanya, sukar untuk parti ketiga mendapat laluan.

"Hakikatnya ialah, tidak akan ada parlimen yang tergantung dalam sistem dua parti kerana pilihan yang ada hanya dua.

"Di negara-negara Barat yang mengamalkan sistem dua parti, mereka mungkin tidak mendapat sokongan 50 peratus (bagi kerusi parlimen) dan kingmaker ialah sebuah parti yang mendapat tempat ketiga.

"Dalam sistem dua parti di Malaysia, ia adalah mustahil.

"Jadi kalau PAS menjadi blok ketiga, ia bakal menjadi tidak relevan," katanya di majlis dialog anjuran Sinar Harian di Shah Alam hari ini.
-malaysiakini

Tiada ulasan: