"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kecoh selepas klip penyampai berita Iran ‘minum arak’, buka tudung

FMT Reporters
PETALING JAYA: Seorang penyampai berita Iran mencetuskan kontroversi selepas sebuah klip video menunjukkan beliau meminum arak ketika bercuti di Switzerland.

Azadeh Namdari, pelakon dan penyampai berita di stesen milik kerajaan, dilihat tanpa tudung dalam klip video itu, walaupun sebelum ini giat menggalakkan pemakaian tudung oleh wanita.

Azadeh juga merupakan seorang penyokong kuat chador, pakaian serba hitam yang menjadi pilihan golongan konservatif di Iran yang menutup keseluruhan tubuh wanita kecuali muka.

Bagaimanapun, Azadeh kini berdepan kutukan di media sosial, di mana ramai menyifatkannya seorang hipokrit kerana tidak bertudung dalam klip itu.
Dalam penjelasannya kepada Kelab Wartawan Muda, Azadeh berkata beliau tidak bertudung ketika itu kerana hanya dikelilingi oleh ahli keluarganya.

irangul1Bagaimanapun, Azadeh tidak menjelaskan botol arak yang dipegangnya.
Nama Azadeh kini tersebar di Twitter, dengan pelbagai sindiran dimuat naik pengguna.

Antaranya ialah 2 gambar menunjukkan tajuk berita akhbar memetik beliau menyokong pemakaian tudung, dan gambar beliau meminum arak dan tanpa bertudung.

“Inilah apa yang dia suapkan kita, dan ini pula apa yang dia suap sendiri!”

Bagaimanapun, seorang agamawan pro-kerajaan berkata apa yang dilakukan Azadeh menyerlahkan masalah yang timbul sekiranya individu dipaksa berbuat sesuatu yang tidak mencerminkan perwatakan sebenar.

“Masalahnya bukan Azadeh Namdari atau orang sepertinya. Masalahnya ialah ideologi dan sistem yang memaksa seseorang dalam masyarakat menjadi talam dua muka atas sebab tertentu,” menurut kiriman Twitter oleh Abolfazl Najafi-Tehrani

Tiada ulasan: