"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Sikap membisu Zahid timbulkan syak wasangka’

Keengganan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk memberi jawapan di Parlimen berhubung dakwaan penmbabitan bekas pegawai khasnya dengan permit untuk pekerja asing menimbulkan syak wasangka, kata seorang ahli parlimen DAP.

Ahli Parlimen Bukit Mertajam Steven Sim berkata beliau telah meminta Ahmad Zahid, selaku menteri dalam negeri, jika terdapat konflik kepentingan dalam pembabitan pegawainya itu dalam Bukti Megah Sdn Bhd, sebuah syarikat yang diberi kontrak oleh Putrajaya untuk mengendalikan permit kerja dari 15 negara.

Jawapan bertulis parlimen Zahid menghuraikan fungsi syarikat itu tetapi tidak menyebut mengenai pembabitan pegawainya dalam syarikat itu.

"Apabila diberi peluang untuk menjelaskan di Parlimen, menteri dalam negeri mengelak menjawap rsoalan saya dan tidak mahu berterus terang.

"Beliau bukan hanya menghina Parlimen sebagai forum untuk bertanggungjawab dan telus tentang tindakan kerajaan, (malah) beliau melepaskan peluang untuk membersihkan dirinya dan pegawai khasnya berhubung kecurigaan penyalahgunaan kuasa dan rasuah.

"Dengan berbuat demikian, menteri dalam negeri telah terpalit dalam kes ini, saya menyeru kepada SPRM untuk menyiasat perkara ini," kata Sim dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut dokumentari Al Jazeera yang disiarkan di seluruh dunia pada bulan Julai lalu, tetapi tidak ditayangkan di Malaysia, Putrajaya melantik tiga syarikat sebagai ejen untuk mengambil pekerja asing.

Dokumentari itu mendakwa ketiga-tiga syarikat itu diterajui oleh anggota Umno.

Antara pengarah Bukti Megah dikatakan adalah pegawai Zahid.
-malaysiakini

Tiada ulasan: