"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lokman Adam ditahan bawah Akta Hasutan

PETALING JAYA: Datuk Seri Lokman Noor Adam ditahan polis bagi tujuan siasatan dan akan direman bawah Akta Hasutan.

Penahanan ahli majlis tertinggi Umno itu dimaklumkan oleh Pemantau Malaysia Baru (Pemantau) malam tadi.

Setiausaha Lisa Yahaya berkata penahanan Lokman, yang juga presiden NGO itu, berkait dengan dakwaan mengatakan kerajaan cuba melindungi pembunuh dalam kes kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim.

Lokman ditahan pada 2 petang hari ini selepas hadir ke Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman untuk diambil keterangan.

“Lokman diberitahu dia perlu ditahan bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan. Beliau akur dan berjanji akan memberi kerjasama sepenuhnya kepada polis bagi membantu siasatan,” kata Lisa kepada FMT.

Lokman dibawa ke beberapa tempat dan beberapa individu lain turut disiasat, dan pada 10 malam tadi dia dibawa ke Ibu Pejabat Polis Dang Wangi dan diarah bermalam.

Lokman dijangka dibebaskan pada 9 pagi nanti, kata Pemantau.

Lokman antara individu yang lantang mengkritik kerajaan Pakatan Harapan selepas Barisan Nasional (BN) tewas pada pilihan raya umum lalu.

Adib cedera parah dipercayai dipukul ketika insiden di Kuil Sri Maha Mariamman di Subang Jaya, November lepas dan anggota bomba itu disahkan meninggal dunia pada Disember di Institut Jantung Negara (IJN).

Polis hari ini mengumumkan siasatan kes Adib lengkap sepenuhnya dan kertas siasatan dirujuk kepada pejabat timbalan pendakwaraya untuk tindakan lanjut.

Tiada ulasan: