"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."
PRK CAMERON HIGHLANDS | Pilihan raya kecil Cameron Highlands akan bermula hari ini yang akan melihat Pakatan Harapan cuba mencipta sejarah dengan merampas kerusi itu dari BN buat kali pertama.

BN telah memutuskan untuk memecahkan tradisi dengan tidak meletakkan calon dari MIC dalam pertandingan itu dan sebaliknya akan meletakkan Ramli Mohd Nor, yang bukan ahli mana-mana parti gabungan BN.

Ramli, anak tempatan dan bekas pegawi kanan polis, kini menjadi "favourite" untuk memenangi pertandingan itu kerana beliau dijangka mendapat sokongan pengundi Melayu dan Orang Asli, yang merupakan kira-kira sepearuh daripada jumlah pengundi.

Harapan akan meletakkan M Manogaran, seorang peguam yang membuat cubaan ketiga untuk memenangi kerusi Cameron Highlands.

BN telah memenangi kerusi Cameron Highlands oleh sekerat pada tahun 2013 dan 2018.

Pertandingan empat penjuru

10.10 pagi - SMK Sultan Ahmad Shah - Nampaknya pilihan raya kecil Cameron Highlands akan menyaksikan pertandingan empat penjuru kerana tiada yang hilang kelayakan selepas semua empat calon memfailkan kertas pencalonan mereka.

Calon kini sedang mencabut untuk nombor mereka.

Mereka adalah calon Harapan M Manogaran dan Ramli Mohd Nor dari BN.

Dua calon bebas juga akan mencuba nasib mereka, iaitu Sallehudin Ab Talib dan Wong Seng Yee.

Presiden MyPPP yang dipertikaikan M Kayveas tidak memfailkan kertas pencalonannya selepas mengisytiharkan sokongan untuk Harapan.

Kayveas muncul, menyokong Harapan

9.40 pagi - Di luar SMK Sultan Ahmad Shah - Presiden MyPPP yang dipertikaikan M Kayveas, yang telah menyatakan hasratnya untuk bertanding, tiba.

Bagaimanapun, beliau tidak memasuki pusat penamaan calon. Sebaliknya, beliau bertemu dengan presiden Umno, Mohamad Hasan dan berpelukan.

Dia kemudiannya mendedahkan bahawa dia tidak akan bertanding dalam pilihan raya itu.

Dalam pengumuman yang mengejutkan, Kayveas berkata beliau akan menyokong calon Harapan.

"Saya dengan ini mengumumkan bahawa saya tidak akan bertanding dalam pilihan raya kecil ini, saya akan secara terbuka dan agresif menyokong calon Harapan.

"Harapan adalah apa yang Cameron Highlands perlu untuk melihat perubahan yang diperlukan selama bertahun-tahun.

Empat calon berdaftar

9:30 pagi - SMK Sultan Ahmad Shah - Setakat ini, empat calon telah berdaftar dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Mereka adalah M Manogaran Pakatan Harapan, calon BN Ramli Mohd Nor dan dua calon bebas iaitu Sallehudin Ab Talib dan Wong Seng Yee.

Penamaan ditutup pada pukul 10 pagi.

Turut hadir di dewan penamaan ialah Pengerusi SPR Azhar Azizan Harun.
-malaysiakini

Tiada ulasan: