"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tengku Abdullah dimasyhurkan sebagai Sultan Pahang

Pemangku Sultan Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah dimasyhurkan sebagai Sultan Pahang yang baru menggantikan ayahanda baginda yang gering.

Istiadat pemasyhuran berkenaan akan diadakan pada 15 Jan ini.

Perkara itu disahkan oleh Tengku Muda Pahang Tengku Abdul Rahman Sultan Ahmad Shah di Istana Abu Bakar, Pekan, Pahang.

Perkembangan terbaru ini juga mengesahkan laporan Malaysiakini yang memetik beberapa sumber memberi gambaran pemasyhuran Tengku Abdullah sebagai Sultan Pahang keenam.

Malaysiakini juga sebelum ini difahamkan bahawa Menteri Besar Pahang dan Ahli Parlimen Pekan Wan Rosdy Wan Ismail yang sedang berkempen bagi pilihan raya kecil (PRK) Cameron Highlands akan dipanggil pulang.

Mengikut sistem penggiliran ketua negara, Sultan Ahmad Shah seharusnya mengisi jawatan Yang di-Pertuan Agong, kemudian diikuti Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

Bagaimanapun, Sultan Ahmad Shah sedang gering.

Jawatan Yang di-Pertuan Agong kosong selepas Sultan Muhammad V meletakkan jawatan.
-malaysiakini

Tiada ulasan: