"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sahruddin sah ganti Osman Sapian

Teka-teki mengenai menteri besar Johor akhirnya terjawab apabila Adun Bukit Kepong, Dr Sahruddin Jamal mengangkat sumpah di depan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar pagi ini.

Sahruddin yang sebelum ini berkhidmat sebagai exco kesihatan, alam sekitar dan pertanian menjadi menteri besar ke-17 bagi menggantikan Osman Sapian yang meletak jawatan pada 8 April lalu.

Sultan Ibrahim berkenan menyerahkan surat tauliah dan pengisytiharan pelantikan di Istana Bukit Serene di Johor Bahru pda jam 9.30 pagi tadi.

Kira-kira 45 minit sebelum itu kenderaan rasmi kerajaan dinaiki Sahruddin dilihat memasuki pekarangan istana.

Beliau merupakan wakil rakyat dari Bersatu.

Sahruddin, 43, dijadual mengadakan sidang akhbar pertamanya selaku menteri besar di pejabat PH Johor di Kempas sebentar lagi.

Sementara itu Sultan Ibrahim bertitah baginda berharap menteri besar yang baru itu dapat memikul tanggungjawab dengan jujur, ikhlas dan amanah, serta mengutamakan kepentingan negeri berbanding diri atau politik demi kesejahteraan hidup rakyat dan kemakmuran ekonomi Johor.

"Saya juga mahukan beliau memberi keutamaan kepada isu pencemaran sungai bagi memastikan sumber air mentah sentiasa bersih dan mampu bertahan untuk jangka masa panjang," titah baginda.

Tiada ulasan: