"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Azmin adalah penggeraknya, kata Khalid Samad

Borhan Ahmad
Saya rasa group Azminlah player (pemain) yang utama. Mungkin kerana dia sendiri ada agenda tetapi dialah movernya sekarang, kata Khalid Samad.
Ketika para Menteri AMANAH sibuk menyelesaikan isu negara termasuk Covid-19 dan kesannya kepada ekonomi, Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali sibuk menyusun orangnya untuk menguasai kerajaan.

“Bagi saya dialah movernya (penggeraknya),” kata Pengarah Komunikasi AMANAH, Khalid Samad dalam sidang medianya hari ini mengulas berita tentang usaha untuk membentuk kerajaan pintu belakang.

“Dalam soal ini, saya rasa group Azminlah player (pemain) yang utama. Mungkin kerana dia sendiri ada agenda tetapi dialah movernya sekarang.

“Kita kena tunggulah. Ikut berita yang disebarkan, itulah yang sedang dia lakukan. Jadi bagi saya, kalau kita bersama usaha ini, membentuk kerajaan dengan golongan yang rakyat telah tolak, ini satu pengkhianatan kepada rakyat,” katanya.

Khalid juga berkata, pada hakikatnya, Azmin sejak dari awal lagi tidak bersama termasuk ketika PH dibentuk, bahkan beliau menolak cadangan agar Tun Dr Mahathir Mohamad dilantik sebagai bakal PM jika PH menang.

“Saya ingat masa pembentukan PH di Shah Alam, dia dan Zuraidah telah walkout tetapi selepas kita menang dia punya pendirian berbeza. Alhamdulillah.

“Sekarang ini dia pula jadi pemain yang utama. Jadi kena tanya dialah tentang apa yang dia usahakan,” kata Khalid

Menteri Kesihatan dari AMANAH, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad sibuk menyusun strategi dan tindakan untuk mengawal Covid-19 manakala Menteri Wilayah Persekutuan, Khalid Samad pula sibuk membantu orang susah di ibu negara.

Usaha Dr Dzulkefly terbukti berhasil apabila dari 22 yang disahkan mengidap Ciovid-19 di negara ini, 18 darinya sudah berjaya sembuh walaupun penyakit itu belum mempunyai ubatnya.

Khalid pula sibuk merancang dan melancarkan pelbagai projek rangsangan ekonomi di ibu negara.

Terbaru beliau melancarkan Kiosk perniagaan di Putrajaya untuk menyediakan tempat berniaga kepada warganya.

Sebelum itu beliau melancarkan Skim Mikro Kredit Wilayah Persekutuan bagi memberikan bantuan pinjaman kepada orang ramai yang mahu memulakan perniagaan.

Untuk Kuala Lumpur pula, Khalid menyediakan bajet RM10 juta tahun ini untuk membolehkan DBKL mengambil pekerja baru dan seterusnya menyediakan peluang pekerjaan.

DBKL juga diminta menyediakan RM50 juta untuk kontraktor G1 bagi melaksanakan kerja-kerja kecil di sekitar Kuala Lumpur sepanjang tahun ini.

Seorang lagi menteri dari AMANAH, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof pula sibuk memperbetulkan Tabung Haji yang hampir lingkup akibat penyelewengan dari kerajaan sebelum ini.

Pelbagai usaha dilakukan oleh beliau dan kerajaan bagi memulihkan institusi umat Islam itu.

Menteri Pertanian, Datuk Salahudin Ayub pula sibuk membantu petani dan nelayan. Antaranya dalam menghadapi masalah kemarau.

Sementara itu Haji Mohamad Sabu pula sibuk memberikan naratif baru kepada tentera negara yang selama ini terlalu terikat dengan naratif penjajah terutama tentang sejarah negara.

Tiada ulasan: