"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Formula kalahkan Umno BN, satukan pembangkang tidak kira kecil besar

AZHAR MAT DALI

Ramai orang mengulas dan memberi pelbagai perspektif tentang keputusan pilihan raya negeri Melaka. Pelbagai ulasan dan sisi pandang. Meriah!

Ini pula sisi pandang aku. To qualify myself, aku spend masa lebih sebulan menyelami keadaan di Melaka bemula seawal berlaku krisis sehingga membawa kepada PRN tersebut.

PRN Melaka dijalankan dalam suasana suram ekoran pelbagai sekatan SOP dan ketakutan kepada Covid-19.

Keputusan telah semua ketahui di mana BN menang 21 kerusi, PH 5 kerusi dan PN 2 kerusi.

Justeru, apa maknanya kepada aku?

1) PRN Melaka membuktikan undi Umno/BN tidak bertambah banyak pun. Umno/BN hanya perolehi undi popular sebanyak 38 peratus, berbanding 37.5 peratus pada PRU14. Peratus tambahannya sangat kecil dan hampir tiada anjakan undi walaupun hasilnya Umno/BM menguasai lebih 2/3 kerusi DUN Melaka.

2) Undi PH dalam PRU14 telah beralih sebanyak 13 peratus. Menariknya undi ini telah bergerak kepada PN menjadikan PN mendapat 24 peratus undi. PN yang ditunjangi PAS mendapat undi sekitar 11 peratus pada PRU14 yang lalu.

Jika momentum peralihan ini kekal pada PRU15, aku jangkakan Umno/BN akan kembali memerintah negara dengan selesa.

3) PRN Melaka juga membuktikan undi masyarakat Cina tidak lagi solid kepada DAP.

Sebahagian undi Cina telah pergi semula kepada MCA menbolehkan mereka merampas 2 kerusi dari DAP.

Jika keadaan ini kekal, Penang dan Selangor berada dalam keadaan bahaya kepada PH.

4) PRN Melaka juga membuktikan rakyat telah hilang harapan kepada PH. 38 peratus rakyat tidak keluar mengundi membawa makna mereka tidak lagi menyakini PH untuk membuat perubahan kepada Malaysia.

Realiti terkini, PRU15 akan mengulangi sejarah berlaku pertembungan 3 penjuru seperti PRU14. Namun, tahun 2018, pertembungan 3 penjuru menguntungkan PH. Tetapi PRN Melaka, 3 penjuru menguntungkan Umno/BN.

Formula untuk kalahkan Umno/BN ialah kesatuan pembangkang. Kecil besar, semuanya penting dan sangat saling memerlukan. Buktinya dah ada, iaitu PRU 2018.

Percubaan tahun-tahun sebelumnya gagal untuk kalahkan Umno/BN.

Jika kita berfikir untuk kalahkan Umno/BN, skali lagi in our lifetime, molek kita usaha dan cari jalan untuk kesatuan opposisi ni.

Mudah-mudahan kasih sayang Tuhan terus bersama kita.

Tiada ulasan: