"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Wanita Islam dihukum mati kerana hina agama, sebar karikatur Nabi Muhammad

ISLAMABAD: Seorang wanita beragama Islam dihukum mati oleh mahkamah Pakistan kerana didapati bersalah menghantar teks berunsur penghinaan dan karikatur Nabi Muhammad menerusi aplikasi WhatsApp.

Menghina agama merupakan kesalahan serius di Pakistan yang majoritinya penduduk beragama Islam, dengan undang-undang menetapkan hukuman mati kepada pesalah.

Namun, hukuman mati melibatkan kesalahan menghina agama belum pernah dilaksanakan di negara ini.

Aneeqa Ateeq, 26, ditahan pada Mei 2020 selepas didakwa memuat turun ‘bahan berunsur penghinaan terhadap agama’ sebagai status WhatsApp.

Seorang rakannya meminta wanita itu menukarnya, namun dia menghantar bahan berkenaan kepadanya.

Menghasilkan dan menyebarkan karikatur Nabi Muhammad dilarang sama sekali dalam agama Islam dan disebabkan kesalahan itu, mahkamah di Rawalpindi mengenakan hukuman mati terhadap Aneeqa, selain penjara 20 tahun.

Hampir 80 peratus individu dipenjara di pakistan kerana menghina agama dengan separuh daripadanya menjalani hukuman penjara seumur hidup. – AFP

Tiada ulasan: