"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anda mengundang penyamun pecahmasuk jika anda melakukan ini

Jangan buat perkara ini jika tidak mahu rumah anda dipecah masuk

AYHAN FERHAT

Ketika menyiasat penyamun polis bertanya bagaimana boleh tahu tiada siapa di dalam rumah yang kamu pecah masuk? Penyamun jawab mereka pantau media sosial penghuni rumah terbabit. Justeru polis mengingatkan penghuni yang hendak meninggalkan rumah agar jangan buat status di facebook jika tidak mahu rumah dipecah masuk.

Anda yang mahu keluar bercuti atau balik kampung tidak disarankan untuk mewar-warkan di media sosial kerana ada yang memantau kemas kini status daripada semua ahli keluarga anda di Facebook.

Dengan hanya melihat 15 foto yang tersedia di facebook maka perompak boleh tahu bahawa mereka sedang menikmati percutian jauh dari rumah selama 1 minggu.

“Itulah sebabnya saya percaya bahawa rumah itu kosong,” kata perompak kepada polis. Jadi sila ambil serius cerita pendek ini.

Berhati-hati dengan apa yang anda letakkan di Facebook anda.

Berhentilah berkongsi maklumat peribadi di media sosial dan jangan lakukan perkara ini.

1.Jangan iklankan kegembiraan anda di media sosial.

2.Jangan iklankan jadual penerbangan dari lapangan terbang (A) ke lapangan terbang (B).

3.Jangan iklankan percutian anda di media sosial.

4.Jangan iklankan pencapaian anak-anak anda di media sosial

5.Jangan iklankan kehamilan anda di media sosial.

6.Jangan iklankan pembelian mahal anda di media sosial. (Kereta, rumah dll).

Jangan buat perkara ini jika tidak mahu rumah anda dipecah masuk

Jangan ‘up date’ status anda sedang bercuti

Kadang-kadang semua komen baik yang anda dapat hanyalah palsu.

Anda hanya menarik mata jahat kepada anda dan keluarga anda.

Anda tidak tahu siapa yang menyimpan gambar anda atau memeriksa status anda.

Media sosial kadang-kadang merugikan seperti kisah penyamun yang polis soal siasat ini.

Semoga maklumat ini dapat memberi manfaat kepada kita.

Tiada ulasan: