"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MP terima borang persaraan tanda PRU tidak lama lagi

MALAYSIA DATELINE

Para ahli parlimen mula terima borang persaraan menandakan Pilihan Raya Umum (PRU) bakal berlangsung tidak lama lagi.

Ahli Parlimen Parit Buntar, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, beliau mula menerima borang persaraan itu semalam.

“Berdasarkan pengalaman lalu, ini tanda-tanda pilihan raya hampir tiba. Jadi bersedialah semua,” kata Naib Presiden AMANAH yang sudah menjadi ahli parlimen beberapa penggal itu.

Melalui borang itu, kata Mujahid, semua ahli parlimen perlu mengisi urusan berkaitan dengan persaraan mereka selepas tamat tempoh berkhidmat untuk penggal ini.

Antara yang perlu diisi adalah nama penama kepada ahli parlimen berkenaan jika mereka meninggal dunia.

Perdana Menteri mempunyai kuasa untuk menasihatkan Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan Parlimen.

Selepas dibubarkan, SPR perlu memanggil satu pilihan raya umum dalam masa 60 hari.

Baru-baru ini, Umno meluluskan usul agar pemilihan mereka ditangguhkan sehingga pilihan raya selesai.

Dalam masa yang sama PM ditekan agar mengadakan pilihan raya umum tahun ini juga oleh pemimpin dan perwakilan Umno.

Tiada ulasan: