"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tong sampah gagal diurus, cukai tetap dikutip di Kelantan

ARIF ATAN

Ternyata tong sampah yang perlu ditukar sudah pun ditukar malangnya tong sampah sampai pecah teruk belum ditukar sadangkan ianya jarak satu kilometer sahaja, kata seorang netizen dari negeri Cik Siti Wan Kembang.

Salah seorang pengguna Facebook yang dikenali sebagai Faizal Ghazali menceritakan detik-detik itu, sekitar tiga lalu yang mana seorang Exco Kerajaan telah menukar tong sampah di Taman Wadi Imam Kok Lanas.

“Aku maklumkan dan minta Exco tukarkan tong sampah di Taman Wadi Iman, Kok Lanas, kerana tong sampah pecah teruk.

“Ada dua lokasi tapi aku lapor satu lokasi saja sebab tak tau tong satu lagi pun teruk.

“Alhamdulillah kemudian kami dapat tong sampah baru di lokasi dilaporkan itu,”kata beliau.

Malangnya, kata beliau tong sampah terletak dilokasi yang kedua juga pecah teruk dan hanya terletak satu kilometer sahaja daripada lokasi pertama.


“Lokasi kedua juga pecah tong sampahnya. Jarak antara dua lokasi ini sekitar sekilometer saja.

“Tapi PBT hanya tukar yang dilapor saja. Yang lokasi kedua ni aku terpaksa lapor sekali lagi, dan Exco tak jawab apa-apa berbanding laporan pertama dia jawab ‘k’,”luah pemuda ini.

Isunya kata pemuda terbabit,”takkanlah tong sampah rupa macam itu pekerja PBT tak boleh lapor dan tukar kepada tong baru”.

“Ya, tuan-tuan yang mulia, kami duduk di perumahan tersusun (pakej banjir) di Kelantan ni tiada lori sampah kutip depan rumah satu per satu.

“Kalau ada pun terhad di kawasan sekitar bandar Kota Bharu saja. Penduduk kena angkut sendiri sampah dari rumah ke tong sampah yang disediakan,” kata Faizal.

Katanya rakyat Kelantan merupakan pembayar cukai tetapi akan terus melihat keadaan berterusan untuk 1,000 tahun lagi.

Netizen melahirkan rasa tidak puas hati kerana kerajaan mengutip cukai dengan pantas dari rakyat tetapi kutipan tersebut tidak dizahirkan dalam perkhidmatan yang disediakan.

“Bab cukai laju siap ada bayaran tong sampah, tong sampah berlubang,”komen Azim Anuar.

“Bayar lesen kedai RM600 lebih, sampah kena buang sendiri.. Lori lalu saja… sambil tekan minyak dan curah air wangian depan kedai,” komen Amir Hamzah Abdul Shukur.

Tiada ulasan: