"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rafizi: 'Semua gelak dekat saya...'

Irwan Shafrizan Ismail

bhnews@bh.com.my

PUTRAJAYA: Biarpun menerima kecaman berikutan kenyataan nasihat kepada pengguna, Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli tidak takut dengan pandangan umum, sebaliknya yakin rakyat yang rasional akan mula memahami dan ikut apa yang disarankan.

Beliau berkata, kenyataannya sebelum ini adalah mengenai usaha untuk menyuntik lebih keanjalan harga sebagai satu mekanisme mengawal harga barang, selain langkah di peringkat pembekal, iaitu melawan monopoli, menambah bekalan dan kawalan harga.

"Kita juga perlu suntik keanjalan dalam permintaan sebagai satu lagi mekanisme kawalan harga. Kerajaan banyak data harga yang boleh digunakan rakyat. Kita mula dengan yang ini, insya-Allah sedikit demi sedikit kita kembalikan kuasa pengguna.

"Jangan takut dengan pandangan umum. Insya-Allah, rakyat yang rasional akan mula memahami dan ikut serta," katanya menerusi Twitter hari ini.

Rafizi berkata, beliau juga tidak pernah lari dari perkara kontroversi jika itu menyelesaikan masalah.

"Masa saya bercakap mengenai (Datuk Seri) Azmin Ali tahun 2016, penyokong PH (Pakatan Harapan) maki. Masa saya cakap PH perlu fokus menang lebih 80 kerusi untuk jadi blok terbesar Mac 2022, semua gelak dekat saya. Soal harga pun sama," katanya.

Beliau berkata, dalam sebulan lagi, 'geng' Perikatan Nasional (PN) yang mempertikaikan semua itu akan terduduk.

"Sama macam mereka 'terduduk' soal lain yang asalnya kontroversi, tapi bila hujahnya dibentang satu persatu, rakyat yang cerdik faham," katanya

Jumaat lalu, Rafizi berkata, pengguna perlu berperanan menjadikan penawaran dan permintaan terhadap barangan menjadi lebih anjal, termasuk dengan tidak membeli produk yang dijual pada harga lebih mahal berbanding sebelum ini.

Beliau berkata seandainya pengguna tidak membeli atau menggunakan produk yang menawarkan harga yang tidak berpatutan, ia akan memberi gambaran kepada peniaga dan pembekal untuk tidak sewenang-wenangnya menaikkan harga barangan.

Ketika ini, katanya, biarpun harga barangan terus meningkat, pengguna dilihat masih bersedia membayar.

Tiada ulasan: