"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tak namakan ‘poster boy’ di Selangor, keputusan Bersatu mungkin makan diri

Tsubasa Nair 

PETALING JAYA: Keputusan Bersatu untuk tidak menamakan “poster boy” bagi PRN Selangor boleh memakan diri, menurut pensyarah Universiti Teknologi Mara (UiTM), Mujibu Abd Muis.

Beliau berkata, PRN Melaka dan Johor menunjukkan bahawa “poster boy” menjadi faktor penting dalam menarik undi, dan Bersatu akan rugi kerana Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) masing-masing pasti akan meletakkan “poster boy”.

Katanya, pada PRN Johor tahun lepas, pemilihan Hasni Mohammad sebagai tumpuan kempen Umno membantu BN meraih kemenangan besar.

Bagaimanapun, felo Majlis Profesor Jeniri Amir berkata, beliau tidak percaya keputusan Bersatu akan membawa sebarang akibat, menyifatkannya sebagai langkah strategik.

“Mengumumkan (‘poster boy’) terlalu awal boleh menimbulkan beberapa masalah dalam parti, (seperti) sabotaj dan sebagainya,” katanya.

“Apa yang penting adalah untuk Bersatu memastikan mereka dapat meyakinkan pengundi di Selangor untuk mengundi Perikatan Nasional (PN), berbanding menonjolkan ‘poster boy’ atau calon menteri besar,” kata Jeniri.

Keputusan Bersatu Selangor itu diumumkan ketuanya Abdul Rashid Asari yang berkata, parti memutuskan untuk tidak menamakan “poster boy” bagi membolehkan jenteranya memberi tumpuan kepada memenangi PRN, yang mesti diadakan dalam tempoh empat bulan akan datang.

Jeniri berkata, PH dan BN mungkin cuba memanfaatkan ketiadaan “poster boy” Bersatu, tetapi hanya jika mereka menamakan seseorang dalam kalangan mereka sendiri.

“Jika BN dan PH mengumumkan seorang “poster boy” yang juga berkemungkinan menjadi calon menteri besar, mereka akan mengatakan PN tidak cukup yakin untuk mengumumkan calon mereka sendiri dan tidak mempunyai ‘poster boy’ yang boleh dipercayai.”

Bagaimanapun, tiada jaminan “poster boy” itu akan menjadi menteri besar kerana terpulang kepada sultan untuk membuat keputusan muktamad.

Di Johor tahun lepas, Hasni tidak dipilih menjadi menteri besar walaupun dinamakan Umno sebagai calon pilihan mereka. Seorang lagi Adun Umno, Onn Hafiz Ghazi, dilantik menjadi menteri besar oleh sultan.

Tiada ulasan: