"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PMX: Sah bukan Guan Eng batal pengecualian cukai Yayasan Albukhary

Yasmin Ramlan, Alyaa Alhadjri & Puteri Aisya Sufian

Perdana Menteri Anwar Ibrahim mengesahkan Lim Guan Eng tidak membatalkan sebarang pengecualian cukai yang diberikan kepada Yayasan Albukhary sewaktu ahli parlimen Bagan itu menjadi menteri kewangan.

Menjelaskan hal itu semasa sesi waktu pertanyaan kepada perdana menteri, Anwar yang juga menteri kewangan berkata mengikut Subseksyen 44(6) Akta Cukai Pendapatan 1967, kuasa pengecualian cukai berada di bawah hak mutlak Ketua Pengarah Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), bukannya menteri atau perdana menteri.

“Yayasan Albukhary telah diberikan kelulusan di bawah Subseksyen 44(6) Akta Cukai Pendapatan 1967 yang dikecualikan daripada cukai pendapatan.

"Kerajaan mengesahkan daripada rekod Kementerian Kewangan bahawa YB Bagan (Lim) - semasa menjawat jawatan menteri kewangan - tidak pernah buat sebarang pembatalan kepada kelulusan percukaian sebelumnya (seperti) yang didakwa, diberikan kepada Yayasan Albukhary.

“Maka dakwaan yang dibuat bahawa beliau (Lim) batalkan pengecualian adalah tidak benar kerana hakikatnya kelulusan hanya dibuat pada 25 Feb 2021 iaitu kelulusan pengecualian cukai yang di luar kebiasaannya, melibatkan Yayasan Albukhary dan Kumpulan Al-Bukhary,” katanya di Dewan Rakyat hari ini.

Tiada ulasan: