"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kisah sebenar: Arab Saudi berhabis USD15 Billion buat pusat pelancongan ini tetapi umat islam dilarang datang

MAISARAH AISYA

Kerajaan Arab saudi menhabiskan hampir AS$15 bilion (RM67.125 bilion) untuk membina semula Kota Al Ula yang dilarang Nabi untuk dikunjungi umat Islam.

Buat yang tidak tahu, kawasan ini adalah tempat turunnya azab Allah kepada kaum Nabi Saleh malah dianggap sebagai tempat tinggal roh jahat.

Pengguna Twitter, @addien90s tampil menjelaskan kenapa umat Islam dilarang masuk ke kawasan ini.

Dalam sebuah sejarah diceritakan bahawa semasa hayatnya, Nabi Muhammad sentiasa mempercepatkan langkahnya ketika melalui Kota Al Ula.

Manakala dalam satu kisah, Nabi Muhammad difahamkan tidak akan menoleh ke kanan atau kiri semasa melalui kawasan tersebut.

Selain itu, Ibn Battuta yang telah melalui kota ini dan mencatatkan bahawa kafilah yang bersama dengannya turut keberatan untuk singgah di Al Ula.

Keengganan untuk berhenti ini dikatakan dikaitkan dengan Al Ula digelar sebagai kota hantu atau kota terkutuk.

Kononnya, masyarakat Arab menggelar Al Ula sebagai markas jin yang mesti dielakkan kerana Nabatean enggan meninggalkan kepercayaan mereka.

Mereka dilaknat kerana tidak menyembah Tuhan, tetapi menyembah para dewa-dewi.

Daripada segi saintifik pula jelas lapisan ozon adalah lebih nipis jika mahu dibandingkan dengan tempat lain.

Selain itu, gempa bumi besar yang berlaku ribuan tahun dahulu juga telah menipiskan lapisan ozon bumi.

Para saintis juga menemukan lubang besar di lapisan ozon atmosfera tepat di atas kawasan ini.

Ozon yang nipis boleh merosakkan UV, mendatangkan pelbagai penyakit kulit, kanser, dan kejadian ribut semula jadi.

Penyelidik juga turut bersetuju bahawa tidak selamat bagi manusia untuk tinggal di kawasan ini dalam tempoh masa yang lama.

Ini sesuai dengan larangan yang disabdakan oleh Nabi Muhammad SAW tentang tempat tersebut.

Tempat yang menjadi tanda simbol ini, tidak boleh digunakan sebagai tempat keseronokan dan hiburan.

Tiada ulasan: