"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rasuah: ‘Cakap soal agama tapi urusan negara tak tahu’,

‘Cakap soal agama tapi urusan negara tak tahu’, Anwar tekad mahu banteras rasuah

WAN SITI AMINAH

Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan bahawa tujuan beliau menjadi Perdana Menteri adalah untuk membetulkan sistem negara.

Bagi memastikan aspirasi itu berjaya dilaksanakan, beberapa institusi perlu kembali menjadi sebuah badan yang bebas serta berintegriti.

Institusi tersebut adalah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jabatan Peguam Negara dan badan kehakiman.

Menurutnya, sekiranya sistem negara gagal dibersihkan, ia akan menyebabkan lebih banyak ‘kebocoran’.

“Kadang-kadang ketika perbincangan dan renungan bersama badan penguat kuasa, saya tak tahu dari mana nak dimulakan. Dalam setiap fail ada masalah,” kesalnya.

Oleh yang demikian, Kerajaan Perpaduan pimpinannya tegas untuk tidak melindungi perasuah dan komited melaksanakan tadbir urus yang baik.

Anwar yang juga Menteri Kewangan itu turut memberi jaminan bahawa beliau tidak akan berlaku zalim terhadap mana-mana pihak termasuk pemimpin pembangkang.

“Tapi tak adil orang kata kita pilih kasih. Orang itu terlindung sebab ketika itu dia ada kuasa, ramai orang tahu dan kes bukan baru.

“Inilah masalah kita, kita kadang-kadang cakap soal agama tapi urusan negara tak tahu sama sekali. Sebab itu saya kata, hal yang pertama adalah hal tatakelola,” katanya.

Anwar berkata demikian ketika berucap pada Kongres Nasional Khas PKR 2023 yang bertema ‘Malaysia MADANI, Pelaksanaan Sebuah Idealisme’.

Tiada ulasan: