"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Signifikan Nizar and The Gang Di Bawah Pokok


Seorang Menteri Besar yang dipilih rakyat secara sah dibaling batu dan botol oleh penyokong Barisan Nasional, polis mengasari ADUN sehingga memaksa sebuah dewan undangan negeri bersidang di bawah pokok.

"Namun episod ini bukanlah satu perkara yang mengaibkan bagi pejuang-pejuang kebenaran, malah ia menyerlahkan hakikat bahawa semua kekangan dan asakan Barisan Nasional belum dapat membenamkan suara rakyat."

Sidang tergempar semalam meluluskan usul supaya pilihanraya diadakan selaras dengan aspirasi rakyat dan juga usul percaya terhadap kepimpinan Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar.

Keberanian wakil Pakatan Rakyat mencabar dan menyanggah kekuatan eksekutif dengan hanya mendokong Perlembagaan demi memenuhi amanah rakyat adalah satu detik bersejarah dan satu kemenangan kepada demokrasi.

Umno dan konco-konconya jangan sesekali menghina segala peraturan mesyuarat, usul dan keputusan-keputusan yang diputuskan di bawah pokok. Malah beberapa buah kerajaan didiasaskan diatas dunia ada kaitannya dengan "pokok".

Mesyuarat DUN atau Parlimen di bawah pokok semalam bukan fenomena ganjil dan bukannya tidak pernah berlaku di dunia ini. Mengikut sejarah, demokrasi mula diasaskan di zaman Yunani purba, hampir 3,000 tahun dahulu. Ketika zaman tiga ahli falsafah Yunani purba terkenal, Socrates (469-399 B.C), Plato (428-347 B.C) dan Aristotle (384-322 BC)mesyuarat Parlimen kerajaan Yunani purba adalah berlangsung di bawah pokok sahaja.

Kuliah-kuliah terawal mereka dikendalikan di bawah pokok sebelum terbinanya universiti yang lengkap dengan makmal dan imbuhan geran penyelidikannya pada hari ini.

Banyak nama tempat yang bermula daripada pokok atau buah-buah yang tentunya berasal daripada pokok. Diriwayatkan, tatkala Parameswara berehat di sebatang pokok ketika melihat seekor pelanduk menendang anjing hingga jatuh, maka baginda bertanya kepada rakyatnya.

"Apa nama pokok tempat beta sedang berteduh ini?" tanya baginda.

"Ampun tuanku, kata orang inilah pokok Melaka," balas bendahara.

"Jika demikian, beta namakan negeri ini sebagai Negeri Melaka," demikian titah baginda. Itulah usul dan keputusan kali pertama yang dilakukan oleh seorang raja Melayu di bawah pokok. Tidaklah diketahui barangkali ada lagi usul-usul dalam mesyuarat 'istana bawah pokok' sebelum itu.

Tetapi, berdasarkan Sulalatus Salatin, inilah mesyuarat pertama yang diadakan di bawah pokok, di mana usulnya berlaku secara mendadak tiba-tiba, iaitu usul menamakan sebuah negeri baru yang ingin diperintah.

Setakat diketahui, inilah sidang mesyuarat 'Dewan Undang Negeri' yang pertama dilakukan sejak tertubuhnya Kesultanan Melayu Melaka yang akhirnya terkenal sebagai sebuah empayar yang gagah itu. Sebagai yang sedia maklum, Kesultanan Melayu Perak juga adalah lanjutan daripada Kesultanan Melayu Melaka itu.

Jadi, apa salahnya dengan mesyuarat di bawah pokok? Bukankah Raja Melayu Melaka yang pertama, asal-usul kepada kesultanan Melayu Perak telah lebih awal dalam membuat mesyuarat di bawah pokok?

Bukankah nama Bandaraya Ipoh itu juga berasal daripada nama pokok Ipoh yang mana getahnya itu dibuat racun?

P.Ramlee di dalam Laksamana Do Re Me di antara adegan dalam cerita tersebut ialahkisah Raja Pasir Dua Butir yang terpaksa 'bersidang' di bawah pokok kerana gara-gara diserang oleh Raja Pasola dari Negeri Pasir Berdengung.

Persidangan 'kerajaan buangan' di bawah pokok ini disebabkan terdapat pihak yang terlalu kemaruk untuk berkuasa. Rampasan kuasa yang dilakukan oleh 'Raja Pasola' dari negeri Pasir Berdengung begitu caca marba sehingga menjadi lawak jenaka dan perhatian dunia. Pertembungan yang melibatkan kuasa dan maruah.


Manakala beberapa agama besar di dunia juga menyerlahkan beberapa hal mengenai pokok. Agama Buddha yang muncul di Asia Tenggara dan China adalah berasal daripada India. Asas ajaran Buddha adalah melalui ‘ empat kebenaran mulia’ yang diterima oleh ‘Sidharta Gautama’ dibawah pokok ‘Bo’ di Boghaya, India.

Di dalam Islam, pokok juga ada mempunyai signifikannya yang tersendiri. 

Kisah Nabi Musa berjalan bersama isterinya di padang pasir dari Madyan ke Mesir, baginda ternampak pokok berapi di atas Bukit Thursina.

Setelah Musa menyempurnakan tempoh kerjanya itu dan (mendapat izin) berjalan dengan isterinya (kembali ke Mesir), ia melihat (dalam perjalanannya itu) api dari sebelah Gunung Tursina. (Ketika itu) berkatalah ia kepada isterinya: "Berhentilah; sesungguhnya aku ada melihat api, semoga aku dapat membawa kepada kamu sesuatu berita dari situ, atau sepuntung dari api itu, supaya kamu dapat memanaskan diri."

Maka ketika ia sampai ke tempat api itu, (kedengaran) dia diseru dari tepi lembah yang di sebelah kanan, di tempat yang dilimpahi berkat, dari arahpohon kayu (yang ada di situ): "Wahai Musa, sesungguhnya Akulah Allah Tuhan sekalian alam. Al-Qashas Ayat 29 - 30 


Dan satu peristiwa besar di dalam sejarah Islam yang di bawa oleh Nabi Mohd s.a.w. juga "berparlimen" di bawah pokok iaitu Perjanjian Hudaibiyah dan ia terlakar indah di dalam Al-Quran.

Sesungguhnya Allah telah ridha terhadap orang-orang mukmin ketika mereka berjanji setia kepadamu di bawah pohon, maka Allah mengetahui apa yang ada dalam hati mereka lalu menurunkan ketenangan atas mereka dan memberi balasan kepada mereka dengan kemenangan yang dekat (waktunya). Al-Fath: ayat 18

Justeru, usah sekalian orang-orang Umno memandang sinis kepada mesyuarat di bawah pokok, kuliah di bawah pokok, pertapaan, persidangan, pertafakuran, uzlah di bawah pokok.

Setiap pemerintahan di bawah pokok itu ada signifikannya dan perlu dihormati dan tidak wajar samasekali diperkecilkan apa tah lagi diketawakan, kerana mereka berhimpun dan bermesyuarat dengan hasrat ingin menunjukkan semangat untuk berjuang membela kebenaran dan keadilan.                                                                                                                                                      http://greenboc.blogspot.com/

Tiada ulasan: