"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Senjata dekat Tasek Cement ada kaitan politik?

Dalam pukukl 11 malam tadi (masa tulis ni dah pukul 3 pagi) Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub tunjuk dua berita NST. Berita yang pertama yang beliau tunjuk tadi saya jumpa dalam edisi online akhbar itu bertarikh 26/5/09. Siasatan baru peringkat awal, kata Ketua Polis Perak. Banyak lagi persoalan yang belum terjawab, katanya.

Esoknya, kata Salahuddin, edisi cetak akhbar yang sama melaporkan sumber polis berkata bahawa senjata yang mereka jumpa dalam semak dekat Tasek Cement tu ada kaitan politik.

Berita yang kata ada kaitan politik tu saya tak jumpa dalam edisi onlinenya.

Salahuddin tanya, ni nak main game apa pulak ni? Dalam pukul 11 pagi ini dia akan buat kenyataan akhbar. Beliau beritahu saya, antara yang dia nak tanya:

1. Kalau senjata itu diseludup dari negara jiran, Menteri Dalam Negeri dan Menteri Pertahanan yang terlibat dalam soal kawalan sempadan negara buat apa?

2. Siapa yang jumpa senjata tu dalam semak Tasek Cement di Ipoh? Kalau senjata tu dijumpai hasil risikan polis, kenapa tak sekat kemasukannya sejak awal? Adakah tak sempat sekat sebab sibuk kawal bangunan SUK, pejabat DAP, tangkap orang baju hitam dan orang tak nak makan? Kenapa sampai si penyeludup senjata boleh masuk jauh ke dalam negara dengan senjata yang diseludupnya? Bayangkan betapa jauhnya jarak dari sempadan dan kawasan semak dekat Tasek cement tu.

3. Benarkah begitu cekap sehingga dalam masa 24 jam atau kurang dari itu dengan mudah boleh menyatakan senjata-senjata itu ada kaitan politik dan dikaitkan pula dengan keadaan politik di Perak? Sedangkan, pembunuh Nurin Jazlin Jazimin tak dapat dikesan hingga sekarang dan siapa yang menculik Sharlinie Mohd Nashar juga tidak diketahui sehingga kini. Apa khabar para penyiasat yang menyiasat kehilangan dadah dalam simpanan polis Johor?

4. Jika benar wujudnya si penyeludup senjata yang ada kaitan politik, adakah mereka lebih bodoh dari pembunuh Nurin dan penculik Sharlinie?

5. Ni nak main game apa pulak ni?
Firearms cache smuggled here

Datuk Zulkifli Abdullah says the investigation is still in its initial stage
Datuk Zulkifli Abdullah says the investigation is still in its initial stage

IPOH (NST 26/5/09): A large cache of firearms and bullets recovered by the police here on Sunday evening originated from outside the country.

State police chief Datuk Zulkifli Abdullah said initial investigations showed that eight firearms and about 100 bullets, found in two bags not far away from the North-South Expressway, were smuggled into the country.

He said part of the investigation involved finding out if the cache, which included spent cartridges and silencers, had been used in any criminal activity in the country.

However, he added that the investigation was still in its initial stage.

The weapons, believed to be sub-machine guns and pistols, were recovered by the police in bushes near the Tasek Cement factory after a tip-off.

Zulkifli said there were many unanswered questions about the weapons cache, urging reporters to be patient.

Tiada ulasan: