"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Khalid MB, Khalid MP dan Khalid KP

Tok Pepijat

 Melihat kepada karenah Ketua Polis Selangor Khalid Abu Bakar sekarang ini mengingatkan kita kepada Ketua Polis Terengganu Othman Abu Talib semasa era Kerajaan PAS tahun 1999-2004. Sebelum Othman Abu Talib jadi KP Terengganu, hubungan Kerajaan Terengganu pimpinan TGAH begitu mesra dengan PDRM. KP Terengganu ketika itu ialah Datuk Ramli Yusof. Beliau seorang professional. Kerjasama dihulurkan kepada kerajaan negeri begitu lancar dan telus walaupun kerajaan negeri dikuasai PAS.

Tetapi keadaan berubah bila mana Othman Abu Talib menjadi KP Terengganu. Lagaknya seperti "makhluk belaan UMNO". Segala tindak tanduknya sama taraf dengan JKKK. Kemuncak "kebodohannya" ialah naik pentas UMNO untuk berucap mengenai isu hukum Hudud.


Lebih terserlah "kebodohannya" beliau ajak Exco Kerajaan Negeri Datuk Wan Mutalib Embong berdebat. ( macam Ahmad Said ajak Wahid Endut gocoh !)


Nampaknya perangai "bodoh" Othman Abu Talib semacam diwarisi kepada KP Selangor pula. Perangai pelik Khalid mula dikesan semasa peristiwa tanah runtuh di Bukit Angtarabangsa. Kemudian berterusan dengan isu AKugan, Teoh Beng dan terkini peristiwa arak kepala lembu.

Kenyataannya sebagai"lidah penyambung" UMNO. Mungkin Khalid masih menyangka masih bekerja bagi pihak Ketua Penyapu Khir Toyo !


Bertuahnya Selangor punya Khalid. Seorang menjadi MB. Seorang lagi MP Shah Alam. Tapi malangnya yang berjawatan KP.

Tiada ulasan: