"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sedia debat kali ke dua isu Kg. Buah Pala-KM / UBN Najib Altantuya

Mohd Sabri Said.
GEORGETOWN, 26 Sept: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng bersedia berdebat dengan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Tan Sri Koh Tsu Koon sekali lagi untuk membuktikan bahawa Kerajaan Barisan Nasional (BN) adalah punca segala-galanya masalah yang membabitkan isu Kampung Buah Pala.

Setiausaha Politik Ketua Menteri, Ng Wei Aik dalam satu kenyataan kepada Harakah menegaskan, ia bukan masalah Pemuda Gerakan, tetapi yang bertanggungjawab dalam perbincangan sehingga mencetuskan keraguan penduduk ialah Tan Sri Koh yang kini diamanahkan jawatan di Jabatan Perdana Menteri di Putrajaya.

Sehubungan itu, Tan Sri Koh paling wajar bedebat isu tersebut.

"Kenapa tidak semena-mena Pemuda Gerakan pula nak berdebat dengan Lim. Yang sepatutnya diheret sama ialah Presiden Gerakan yang sampai kini berselindung di pintu pejabatnya kerana beliau orang yang bertanggungjawab melakukan perbincangan mengenai urusniaga dari awal, " ujarnya sambil menggangap tindakan Pemuda Gerakan itu sesuatu yang melucukan.

Bukan sahaja, Koh yang terlibat sebaliknya kepimpinan Umno, MCA dan MIC turut bersekongkol dengan peristiwa terbabit sehingga membolehkan syarikat swasta membelinya untuk tujuan pembangunan komesial.

Kepimpinan Umno, MCA dan MIC cuba tunjuk baik dalam hal ini sedangkan mereka juga adalah dalang terhadap urusan tersebut.

Jika mahukan kebenaran cuba ketengahkan sama kepimpinan yang ada dalam perdebatan itu nanti.

"Jika Gerakan terutamanya Presidenya berani tampil sebagai panel dalam perdebatan kali kedua itu kelak pasti semuanya terbongkar satu persatu. Rakyat akan mengerti siapa dalang sebenar meruntuhkan rakyatnya sendiri. Kita ada maklumat lengkap untuk membuktikan segala-galanya," tegas beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Komtar.

Amat malang sekali Indek Prestasi Utama (KPI) yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak tidak dipraktikan oleh menteri seperti Tan Sri Koh kerana isu ini melibatkan beliau yang terjun dalam arena berpolitik sejak 1982 lagi.

Jesteru itu, Ng Wei Aik yang juga Setiausaha Pemuda DAP (DAPSY) menyifatkan, jika bekas Ketua Menteri itu enggan berdebat membuktikan Pakatan Rakyat melaksanakan kebenaran manakala BN, Gerakan dan kuncu-kuncunya takut kerana salah.

Tiada ulasan: