"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penduduk mengamuk apabila Polis menolak untuk membantu UBN Najib Altantuya

WartawanBeBaS

被指作狀舉槍的警員(左3)成為眾矢之的,遭拉威和民眾窮追不舍,最後只好大家致歉。(圖:光明日報)

Kira-kira 300 orang penduduk di sekitar Lukut, Negeri Sembilan berang dengan tindakan pasukan Polis apabila kereta peronda Polis menolak untuk menghantar seorang kanak-kanak

berusia 13 tahun yang baru telibat kemalangan dengan sebuah kereta pacuan 4 roda untuk dihantar ke hospital.

Kereta peronda Polis yang kebetulan lalu di tempat kejadian telah diminta oleh penduduk di situ untuk menghantar mangsa ke hospital. Tetapi anggota Polis tidak mahu berbuat sedemikian dan berkata, itu adalah kereta peronda, bukannya ambulan.

Bagaimana pun, mangsa kakak-kanak berketurunan India yang menaiki basikal itu telah di hantar dengan kereta lain ke hospital bersama dengan pemandu kereta yang terlibat dengan kemalangan itu.

Namun, kakak-kanak yang tercedera parah itu telah meninggal dunia semasa didalam perjalanan menuju ke hospital.

Kejadian ini berlaku selepas tengah malam pada 19 September lalu.

Keengganan Polis untuk membantu kanak-kanak tersebut betul-betul menimbulkan kemarahan orang ramai. Di dalam suasana kelam kabut itu, seorang anggota polis berpakaian preman telah mengugut untuk menembak orang ramai jikalau mereka tidak bersurai.

Kira-kira jam 1 pagi, ADUN Port Dickson, YB Ravi Munusamy (PKR) tiba di tempat kejadian untuk mententeramkan keadaan dan menuntut anggota Polis yang berpakaian preman itu memohon maaf kerana mengugut untuk menembak.

Bagaimana pun, anggota Polis itu berkeras tidak mahu memohon maaf. Ini telah membangkitkan lagi kemarahan orang ramai dan akhirnya pegawai Polis itu akur untuk memohon maaf.

憤怒的民眾不但推翻毀壞的肇禍汽車,還對車子拳打腳踢,宣泄不滿。(圖:光明日報)

蘆骨一起死亡車禍引發警民衝突,一名便衣警員(背向鏡頭者)與群眾發生肢体衝突,現場氣氛緊張。(圖:光明日報)

約300名情緒高漲的民眾包圍意外現場,一名男子更是站上肇禍汽車,恫言燒車。(圖:光明日報)

被指作狀舉槍的警員(左3)成為眾矢之的,遭拉威和民眾窮追不舍,最後只好大家致歉。(圖:光明日報)

肇禍的汽車毀不成形。(圖:光明日報)

一名到場的警員不斷安撫情緒高漲的民眾。(圖:光明日報)

lordazaab.wordpress.com

1 ulasan:

mack berkata...

ITULAH SOMBONG DENGAN PANGKAT PEMBERIAN UMNO/BN MEREKA TIDAK MENGANGGAP ITU PEMBERIAN RAKYAT MAKA DENGAN MUDAH DIA MENGUGUT RAKYAT DISITU UNTUK DITEMBAK PIHAK POLIS SEPATUTNYA MEMBERI PENJELASAN DALAM HAL INI JANGAN TUTUP MATA. APALAH SALAHNYA MEMBANTU UNTUK MENJADI AMBULAN HANTAR ORANG DALAM KEADAAN PARAH KERANA KEMALANGAN ANGGAPLAH ITU SUATU KECEMASAN YANG PERLU DISEGERAKAN TAPI KENAPA ADA ALASAN MINTA CPO N9 BERI PENJELASAN BERKENAAN KESOMBONGAN ANGGOTANYA TERHADAP ORANG AWAM. SEKIAN SEKADAR RENUNGAN+