"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mat Sabu ulas teater Dinsman depan Lim Guan Eng

NYZA AYOB

KUALA LUMPUR: Selepas kejayaan mengadakan pementasan di Auditorium Muzim Negeri Selangor, Shah Alam pada Mei lalu, sekali lagi teater karya Dinsman, Menunggu Kata Dari Tuhan dipentaskan di Dorm Komtar, Pulau Pinang sempena Hari Malaysia pada 16 September yang lalu.

Menurut Dinsman, sewaktu dihubungi Harakah, karya beliau yang diadaptasi daripada hadis riwayat Bukhari dan Muslim itu mencipta sejarah tersendiri apabila buat pertama kali dipentaskan pada acara rasmi kerajaan negeri dan mendapat tajaan sepenuhnya kerajaan negeri Pulau Pinang.

Teater yang dilakonkan dramatis Sabri Yunus dan diiringi gesekan biola, Sani Sudin itu telah ditonton Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng serta para pegawai kerajaan negeri.

Dalam majlis tersebut, AJK PAS Pusat, Mohamad Sabu diberi peranan sebagai pengulas teater tersebut.

“Menunggu Kata dari Tuhan” yang dipentaskan selama 45 minit itu, mengisahkan seorang sahabat Nabi Muhammad s.a.w, Ka'ab Malik tidak dapat memberi alasan yang kukuh apabila tidak dapat turut serta dalam peperangan Tabuk.

Rasulullah ketika itu mengetuai peperangan Tabuk menentang Rom. Ketika zaman Rasulullah semua individu perlu berperang. Begitupun ada segelintir daripadanya enggan berperang dan bertemu Rasulullah untuk memohon maaf dan menyatakan alasan masing-masing kerana tidak mahu terbabit dalam peperangan.

Ka'ab berdepan dilema apabila tidak mempunyai alasan yang kukuh terbabit dalam perang itu. Ka'ab kemudian meminta petunjuk daripada Allah supaya memberinya jalan untuk mengatasi dilema yang menghantuinya itu. Pelbagai dugaan dan ujian dilalui Ka'ab sepanjang tempoh berkenaan.

Sementara itu, gesekan biola oleh Sani Sudin mengiringi lakonan Sabri Yunus menyampaikan sebuah hadis mengenai permasalahan Ka'ab bin Malik kerana tidak ikut berperang bersama Rasulullah, dan ujian yang dilaluinya selama 50 hari 'menunggu kata dari Tuhan'akibat dia membuat pengakuan ikhlas kepada Rasulullah.

Ketika mengulas kisah Kaab bin Malek ini, Mohamad Sabu mengatakan bagaimana perlunya kita mengambil sikap berterus terang walau pun melalui kepahitan dan penderitaan hidup.

Dalam ulasannya beliau menegaskan, memang terdapat banyak pemimpin, orang kenamaan, negarawan, orang yang berkelulusan tinggi dan berkedudukan istimewa tetapi untuk mencari orang yang jujur seperti Kaab bin Malek amatlah sukar ditemui disetiap zaman.

Menurut beliau lagi, kita juga janganlah sentiasa menyalahkan orang lain diatas kelemahan diri kita dan sekiranya terdapat orang yang berbohong atau menipu untuk mencapai sesuatu, kita pula mesti bersifat telus walaupun terpaksa menderita.

Dalam pada itu, sewaktu mengulas mengenai teater pula, Mohamad mengatakan pemerintahan Khalifah Umar bin Abdul Aziz yang cuba dijadikan contoh oleh Ketua Menteri Pulau Pinang juga boleh diteaterkan.

Jelas Mohamad lagi, seni budaya sebenarnya adalah suatu perjuangan suci tetapi ianya telah dikotorkan oleh tangan-tangan manusia kapitalis duniawi.

Tiada ulasan: